به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۳۰۵۷۶۲
در عطاری‌ها چه خبر است؟

فروش شیشه و مخدر به عنوان قرص لاغری در عطاری‌ها

فروش شیشه و مخدر به عنوان قرص لاغری در عطاری‌ها
گروه جامعه: «همه چیز از آزمایش شروع شد، رفتم تا برای محل کار جدیدم آزمایش عدم اعتیاد بدهم، خیلی از خودم مطمئن بودم، اما وقتی جواب آزمایش را دیدم شوکه شدم. در آزمایش آمده بود هم تست مخدرم مثبت است و هم تست آمفتامین (شیشه)، نمی‌دانستم چکار کنم و واقعا شوکه بودم. آبرویم در حال نابود شدن بود و اگر خانواده‌ام می‌فهمیدند که تست مثبت است دیگر هیچ آبرویی برایم نمی‌ماند. من حتی سیگار هم نکشیده بودم.  به مطب دکتر رفتم تا بفهم چه شده است که در کمال ناباوری متوجه شدم قرص‌های لاغری که از عطاری خریده بودم، علت مثبت شدن تستم بود و در قرص‌ها مخدر داشته است.»

این‌ها صحبت‌های پسر جوانی است که برای لاغری قرص‌های گیاهی را مصرف می‌کرد، اما نمی‌دانست داخل آن‌ها پر از مواد مخدر است.محدثه ۲۷ ساله هم می‌گوید: من برای استرس و بی‌خوابی‌ام به عطاری رفتم و با خرید آرامبخش گیاهی سعی در کاهش استرس و تنظیم خوابم داشتم، اما بعد از دو سه روز حالم بدتر شد. وقتی پیش دکتر رفتم متوجه شدم داروی گیاهی مواد مخدر دارد و من معتاد شده بودم.

در عطاری‌ها چه خبر است؟
برای بررسی موضوع به چند عطاری در سطح شهر سر زدیم. بسیاری از عطاری‌ها قرص‌های لاغری را به راحتی بدون محدودیت سنی می‌فروشند و برایشان مهم نیست کودک زیر سن قانونی قرص را می‌خواهد یا یک فرد بالغ، یکی از عطاری‌ها در شرق تهران در مورد قرص «کا...» می‌گوید: این قرص‌ها را ما می‌فروشیم، چون خیلی طرفدار دارد و سود خوبی‌ام به دست می‌آوریم. در مورد این قرص من مطمئن هستم که فقط اسانس است و فرد نمی‌تواند به راحتی با خوردن این قرص لاغر شود.

عطاری معروف خیابان ولیعصر نیز در مورد فروش قرص لاغری می‌گوید: ما تا سال گذشته دو مدل قرص که برند بود و روی آن عنوان گیاهی ثبت شده بود را می‌فروختیم، اما کم‌کم چند مشتری به ما مراجعه و اعلام کردند این قرص‌ها حال آن‌ها را خراب کرده است، ما هم، چون برند و اسم خود را دوست داشتیم فروش قرص را متوقف کردیم و بعدا فهمیدیم این قرص نه تنها گیاهی نیست، بلکه دارای مت آمفتامین است. بعد از آن هیچگونه قرص لاغری را نیاوردیم.

عطاری سوم در محله خراسان قرار دارد که تابلو لاغری و چاقی در یک ماه بر سردر آن خودنمایی می‌کند. فروشنده مغازه با فروش پک‌های دمنوش مدعی است که افراد در یک ماه به راحتی ۳ تا ۶ کیلوگرم لاغر می‌کنند. این فرد در مورد اینکه می‌داند داخل این دمنوش‌ها چه چیزی وجود دارد، می‌گوید: من نمی‌دانم داخل آن چیست. یک شرکت برای ما می‌آورد و سود خوبی دارد. ما هر پک دمنوش را ۱۲ هزار تومان می‌خریم و ۳۰ هزار تومان می‌فروشیم. مردم می‌خرند و تا حالا شکایتی هم نداشتیم.

داروی دارای مجوز را در داروخانه می‌فروشند نه عطاری!
دکتر شکوه سربلوکی، متخصص تغذیه در مورد لاغری با دمنوش و قرص‌های عطاری‌ها می‌گوید: هر داروی گیاهی که در داروخانه فروخته نمی‌شود یعنی دارای تائیدیه وزارت بهداشت نیست. اصولا عطاری جای مناسبی برای خرید دارو نیست و باید دارو از داروخانه‌های معتبر خریداری شود.

وی ادامه داد: دارو‌هایی که به اسم لاغری فروخته می‌شوند بیشتر در تبلیغات ماهواره‌ای نشان داده شده و بعد سر از عطاری‌ها در می‌آورند. این دارو‌ها می‌توانند آسیب‌های بسیاری را روی روح و جسم افراد وارد کنند.
به گفته سربلوکی، لاغری با قرص و دارو بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث اختلال در سیستم گوارش فرد شود. افراد بهتر است زیر نظر متخصص برای لاغری فعالیت کنند که هیچ مشکلی در دوران رژیم برایشان پیش نیاید.

برخورد با عطاری‌های غیر مجاز و متخلف
در سایه نبود نظارت کافی وزارت بهداشت روی عطاری‌ها و عدم برخورد با ارائه مواد ممنوعه از سوی آنها، پلیس وارد عمل شده و با متخلفان برخورد می‌کند.سرهنگ نادر مرادی، رئیس پلیس اماکن تهران در مورد برخورد با عطاری‌ها و فروشندگان دارو‌های دارای مواد مخدر گفت: در طرح‌هایی که پلیس در فواصل زمانی مختلف انجام می‌دهد از عطاری‌ها قرص‌های غیر قانونی و فاقد مجوز زیادی را کشف می‌کند. در آخرین طرح ما ۱۱ هزار قرص غیرمجاز از عطاری‌ها کشف کردیم.

وی ادامه داد: حوزه سلامت مردم خط قرمز پلیس است و اجازه نخواهیم داد عده‌ای برای سودجویی، سلامت مردم را به خطر بیاندازند. ما با فروشندگان قرص‌های غیر مجاز برخورد می‌کنیم.به گفته رئیس پلیس اماکن تهران، مردم می‌توانند این مراکز که قرص‌های غیرمجاز و خطرناک را می‌فروشند به ما معرفی کنند تا در کمترین زمان با آن‌ها برخورد کنیم.به نظر می‌رسد با افزایش تب لاغری در کشور سودجویان وارد این عرصه شده و با کمک عطاری‌ها در حال کسب درآمد میلیاردی بوده و جوانان نا اگاه را قربانی این تجارت خود می‌کنند.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: مواد مخدر عطاری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها