به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۰۵۷۶۷

قانونی شدن خرید و فروش حشیش در آلمان

قانونی شدن خرید و فروش حشیش در آلمان
گروه بین الملل: خرید و فروش حشیش در آلمان تنها برای مصارف پزشکی قانونی است، اما سود حاصل از کشت و عرضه کنترل‌شده شاهدانه می‌تواند درآمدهای دولت ائتلافی آتی را افزایش دهد. سود مالی این روند حدود ۵ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.
سود قانونی کردن خرید و فروش حشیش در آلمان بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. مطالعات یک تیم اقتصادی در دانشگاه دوسلدورف نشان می‌دهد که دولت از این فرایند دست کم سالی ۴ میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو عایدی خواهد داشت.تحقیق پیشین در  سال ۲۰۱۸، سود حاصله را دو میلیارد یورو کمتر تخمین زده بود. عمده‌ترین دلیل در اختلاف رقم، جهش آمار مصرف حشیش در سه سال گذشته است.
احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد، شرکای احتمالی کابینه ائتلافی بعدی، موافق قانونی شدن خرید و فروش حشیش برای مصرف تفننی بزرگسالان هستند.
استدلال هر سه حزب برای آزاد شدن علف، مشابه هم است و الزاما به خزانه دولت و سود مالی آن معطوف نیست. آنها می‌گویند بازار سیاه و معاملات زیرزمینی و غیرقانونی حشیش با آزادسازی کنترل شده، از سکه می‌افتد و امکان بیشتری نیز برای محافظت از نوجوانان و پیشگیری از اعتیاد آنها فراهم می‌شود. آنها یادآوری می‌کنند که جرم‌انگاری امر در حالی که میلیون‌ها نفر حشیش مصرف می‌کنند، کاری است اشتباه و بی‌ثمر.
تا کنون، خرید و فروش حشیش در آلمان صرفا برای مقاصد پزشکی مجاز و قانونی بوده است.درآمد بادآورده معاملات قانونی حشیش و صرفه‌جویی در مخارج کنترل قاچاق، چنان چشمگیر است که دیگر جایی برای بحث‌های اقناعی نمی‌ماند. اما این درآمد چگونه می‌تواند با آزادسازی کنترل شده معاملات کسب شود؟ کافی است به ترازهای مالی دستگاه‌های ذیربط در مسئله قاچاق حشیش توجه کنیم. هزینه سالانه پلیس برای کنترل قاچاق و پیگرد عوامل آن، بیش از یک میلیارد یوروست و هزینه دادگاه‌ها، دوایر کیفری و قضایی برای رسیدگی به پرونده‌ها، حدود ۳۱۴ میلیون یورو. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۲۸هزار جرم مرتبط با حشیش و علف در اداره پلیس فدرال به ثبت رسیده است.
از طرف دیگر، خرید و فروش علنی حشبش مالیات مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو  راهی صندوق دولت خواهد کرد.
یک گزینه این است که هر گرم حشیش، ده یورو فروخته شود؛ همان میانگین قیمت بازار سیاه که در معاملات زیرزمینی جریان دارد. اگر ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از این ده یورو کم کنیم، حدود ۵/ ۸ یورو  باقی می‌ماند. برآورد شده است که هزینه تولید، فرآوری، حمل و نقل و عرضه در خرده‌فروشی معادل ۴ یورو باشد و بر این اساس، ۵/ ۴ یورو مالیات حشیش در هر گرم خواهد بود.
بر این اساس، تنها مالیات بر ارزش افزوده حدود ۶۵۰میلیون یورو در سال برای دولت ارمغان خواهد داشت و کل مالیات بر مصرف، مبلغی معادل ۴۵/ ۲میلیارد یورد درآمد اضافی به صندوق دولت سرازیر می‌کند.
باقی عواید دولت از اثرات جانبی آزادسازی حشیش تامین خواهد شد. مثلا برآورد شده که ۲۷ هزار شغل تمام وقت جدید در عرصه تولید، فرآوری و فروش ایجاد ‌شود که مشمول حق بیمه اجتماعی خواهند بود. این به نوبه خود باعث خواهد شد که درآمد حاصل از مالیات‌های تجاری و شرکت‌ها، مالیات بر دستمزد و حق السهم تامین اجتماعی، سالانه ۸۹۰میلیون یورو باشد.
یک تاثیر مثبت دیگر در موضوع آزادسازی کنترل‌شده حشیش آن است که دولت ائتلافی بعدی می‌تواند عواید حاصله را علاوه بر پیشگیری از اعتیاد، به اموری چون حفاظت از آب و هوا یا کمبودهای صندوق بازنشستگی اختصاص دهد.


 
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها