کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورود رئیس‌جمهور نیکاراگوئه به آمریکا ممنوع شد

26 آبان 1400 ساعت 10:23


گروه بین الملل: جو بایدن در واکنش به انتخابات اخیر نیکاراگوئه که در سطح بین‌المللی مخدوش ارزیابی شده است، اعلام کرد که دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور، و همسر او به علاوه مقامات دولت نیکاراگوئه اجازه ورود به آمریکا را ندارند.
دولت نیکاراگوئه پیش از انتخابات روز ۷ نوامبر حدود ۴۰ چهره مخالف، از جمله هفت رقیب احتمالی دانیل اورتگا را بازداشت کرد - اقدامی که پیروزی دانیل اورتگا و همسرش روزاریو موریلو - که معاون او هم هست - را تضمین کرد. به این ترتیب دانیل اورتگا برای چهارمین دوره پیاپی بر سر قدرت باقی مانده است.
رئیس جمهور آمریکا  با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "اقدامات سرکوبگرانه و توهین آمیز دولت اورتگا و کسانی که از آن حمایت می‌کنند، ایالات متحده را مجبور به اقدام می کند."
 بایدن اضافه کرد: "اقدامات غیردموکراتیک و اقتدارگرایانه دولت اورتگا روند انتخابات را فلج کرده و حق شهروندان نیکاراگوئه را برای انتخاب رهبران خود در انتخابات آزاد و عادلانه سلب کرده است."آمریکا  انتخابات اخیر را "ساختگی" توصیف کرد و یک رشته تحریم مالی را علیه مقامات نیکاراگوئه اعلام کرد. بریتانیا و کانادا هم تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از مقامات ارشد نیکاراگوئه اعلام کردند.
جو بایدن با متهم کردن اورتگا به توسل به یک نظام قضایی و امنیتی فاسد گفت: "آزار جسمی و روانی زندانیان سیاسی توسط پلیس و مقامات زندان غیرقابل تحمل است."
دانیل اورتگا که در جوانی یک مارکسیست انقلابی بود دهه‌هاست که به عنوان چهره‌ مسلط بر سیاست نیکاراگوئه شناخته می‌شود. او یک بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی قدرت را به دست گرفت اما جبهه آزادیبخش میهنی ساندینیستا در ۱۹۹۰ و با رای مخالف مردم نیکاراگوئه از قدرت کنار رفت.دانیل اورتگا سپس در انتخابات سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۱، ۲۰۱۶ و حالا ۲۰۲۱ پیروز شد.
مخالفت با  اورتگا - که محدودیت‌های دوره ریاست جمهوری را لغو کرده است - طی سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است.در سال ۲۰۱۸ میلادی اعتراضات گسترده ضد دولتی کشور را فرا گرفت اما با واکنش خشونت آمیز پلیس روبرو شد. در درگیری بین معترضان با نیروهای امنیتی و شبه‌نظامی طرفدار دولت صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.
یک سازمان ناظر نیکاراگوئه ( اورانس آبیرتاس یا "صندوق‌های آزاد رای") تخمین زده است که در انتخابات اخیر ۸۰ درصد افرادی که واجد شرایط رای دادن بودند، رای ندادند.
کاستاریکا کشور همسایه، روند انتخابات را غیردموکراتیک دانسته و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شده است. اتحادیه اروپا نیز این انتخابات را محکوم کرد.
چند ماه پیش از برگزاری انتخابات، موجی از دستگیری نامزدهای انتخاباتی رقیب اورتگا آغاز شد که این موضوع اعتراض برخی کشورها ازجمله آرژانتین و مکزیک را برانگیخته بود. آنها سفرای خود را از نیکاراگوئه فراخواندند و در بیانیه‌ای مشترک احترام به حقوق بشر و آزادی‌های مدنی و سیاسی را از اصول خود برشمردند.
سازمان منطقه‌ای کشورهای آمریکایی هم خواستار آزادی همه نامزدهای ریاست جمهوری شده بود.

 


کد مطلب: 305771

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/305771/ورود-رئیس-جمهور-نیکاراگوئه-آمریکا-ممنوع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir