به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۰۵۸۰۷

شاخص های مهم بورسی جهان سبزپوش شدند

شاخص های مهم بورسی جهان سبزپوش شدند
گروه اقتصادی: بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان سبزپوش شدند.به گزارش ایسنا، باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح بالا می تواند کار بانک های مرکزی را برای مقابله با تورم راحت تر کند.مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۱ درصد و در اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. 
 
با وجود پیشرفت واکسیناسیون، رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است. رشد منفی اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان همان گونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، از سر گرفته شد و پس از یک رشد فصلی مثبت، رشد اقتصادی ژاپن به منفی سه درصد رسید.  این رشد که ۰.۸ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان و ۳.۴ درصد کمتر از رشد دوره مشابه قبل است، بیش از همه به دلیل رشد منفی ۵.۵ درصدی مخارج سرمایه ای رقم خورد.

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۶۶.۸ واحد رسیده که این رقم ۴.۹ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است.با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه های جدید به بخش های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می شود.

مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که در نتیجه کاهش محدودیت های کرونایی و پیشرفت در روند واکسیناسیون، اقتصاد این کشور در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۶.۶ درصد رشد کرده که این عملکرد اگرچه ۱۶.۹ درصد کمتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به سه ماه قبل بوده اما این رشد اقتصادی یکی از بهترین ارقام رشد ثبت شده امسال انگلیس بوده است. رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال انگلیس بالای ۲۰ درصد بود که بهترین رشد فصلی تاریخ معاصر این کشور محسوب می شود.  

وضعیت تورم نسبت به ماه های قبل نه تنها بهتر نشده که حالا با اوج گیری قیمت انرژی و مسکن و همچنین نقدینگی موجود روز به روز شرایط وخیم تری را تجربه می‌کند.نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۶.۲ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۴ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۳۰ سال اخیر بوده است.

افزایش سریع قیمت ها به ویژه در بخش مسکن باعث نگرانی سیاست گذاران و فعالان بازارهای مالی شده است. پس از انتشار خبر رکوردشکنی قیمت مسکن در انگلیس، حالا در آمریکا نیز میشل بومان- مدیر بانک مرکزی این کشور-  با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می تواند سرکش تر و مهار آن سخت تر شود. وی با بیان اینکه شاهد اختلالات کم سابقه ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه مدت انتظار دارم روند قیمت ها کماکان صعودی باشد.

تا پایان اکتبر، تورم انتظاری فعالان اقتصادی آمریکا با افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل به ۵.۷ درصد رسید. افزایش انتظارات برای بالا ماندن تورم به کاهش اطمینان مصرف کنندگان منجر خواهد شد.پیش‌تر نیز گروهی از اقتصاددانان آمریکایی در نامه مشترکی هشدار داده بودند که تداوم روند کاهش اطمینان مصرف کنندگان به شرایط اقتصادی این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه های ورودی جدید کاهش قابل توجهی پیدا کند.

سازمان جهانی غذا اعلام کرد متوسط قیمت اقلام غذایی در سطح جهانی به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. افزایش قیمت مواد غذایی تنها در ماه اکتبر سه درصد بیشتر از ماه قبل بوده است.تصاویر منتشره از چین نیز نشان می دهد به دنبال درخواست دولت از شهروندان برای ذخیره مواد غذایی، صف های طولانی مردم در مقابل فروشگاه ها برای خرید حجم بالای مواد غذایی تشکیل شده که در کوتاه مدت منجر به افزایش تورم خواهد شد.  

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از ۲۵۴ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۸۵۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین پنج میلیون و ۱۲۷ هزار و ۹۷۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۸۵ هزار و ۵۶۰ نفر، برزیل با ۶۱۱ هزار و ۳۸۴ نفر، هند با ۴۶۳ هزار و ۸۵۲ نفر، مکزیک با ۲۹۱ هزار و ۲۰۴ نفر و روسیه با ۲۵۷ هزار و ۸۳۷ نفر بوده است. (بروزرسانی تا ساعت ۱۲ ظهر به وقت گرینویچ)دن اسپایسر - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه ای ان زد - گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه های مثبت و جنبه های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کمتر نشده اند بلکه بیشتر هم شده اند.

بورس آمریکا
در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۱۴۴.۱۳ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۲ درصد صعود تا سطح ۴۷۰۷.۱۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۶ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۹۷۳.۸۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۲۶.۹۷ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۶۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۲۴۷.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۲ درصدی در سطح ۷۱۵۲.۶۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۱ درصد پایین رفت و به ۹۰۴۰.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۱۱ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۸۰۸.۱۲ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۷۱۳.۷۸ واحد بسته شد.در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۸۳.۲۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۷ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۴۲۰.۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد.در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها مختلف بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۸۰.۷۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۱۵ درصدی به ازای ۸۲.۴۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۵۰.۴۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۴۸ درصدی به ازای ۲۴.۶۶ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها