به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۳۰۵۹۰۲

آیت الله مجتهد شبستری درگذشت

آیت الله مجتهد شبستری درگذشت
گروه سیاسی: آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به علت سکته دعوت حق را لبیک گفت.
این عضو مجلس خبرگان رهبری از بدو تأسیس این نهاد در آن عضویت داشت.
آیت الله محسن مجتهد شبستری فرزند آیت الله مـیرزا کاظم مجتهد در۱۳۱۶ ش در شبستر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی را در زادگاه خود و دبیرستان را در تبریز به پایان رسانید و سپس جهت تحصیل علوم دینی را هی قم شد پس از فراگیری مقدمات و نیز دروس سطح، به فراگیری دروس سطح به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت و از محضر آیات عظام بروجردی محقق داماد و امام (ره ) کسب فیض کرد. در فلسفه و تفسیر نیز از شاگردان علامه طباطبایی بود.
وی در ۱۳۵۱ ش به دعوت جمعی از اهالی تهران، به آن شهر رفت و در مسجد طلاچیان به تدریس علوم دینی و نیز ارشاد مردم پرداخت. از ابتدای تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران، از بنیان گذاران آن بود و بخصوص در تهیه اعلامیه ها و تنظیم راهپیمایی که توسط جامعه روحانیت مبارز سازماندهی می شد نقش زیادی داشت.
بخاطر این فعالیت، بارها توسط ماموران ساواک احضار و باز داشت شد ولی پس از آزادی، رویه خود در مبارزه با رژیم را ترک نمی کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت کمیته های انقلاب اسلامی منطقه ۶ تهران را بر عهده گرفت و سپس در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم تهران به مجلس راه یافت. در دوره های دوم،چهارم و پنجم نیز همچنان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.
وی در تمام ادوار مجلس خبرگان رهبری از طرف مردم استان آذربایجان شرقی به نمایندگی برگزیده شد که تا به امروز این سمت را برعهده داشت.
آیت الله مجتهد شبستری در ۱۳۷۳از طرف مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه تبریز برگزیده شد.
وی هم‌چنین عضو شورای مرکزی جامعهٔ روحانیت مبارز تهران بود.
از تألیفات آن مرحوم می‌توان به تفسیر آیات عبادالرحمان و نگرشی بر فرهنگ عمومی اشاره کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها