به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب : ۳۰۵۹۰۴
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد

گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در تأسیسات اتمی ایران به ۱۷.۷ کیلوگرم رسیده است.
ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد
به گزارش آسوشیتد پرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص 60 درصد در تأسیسات هسته‌ای ایران را 17.7 کیلوگرم برآورد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به کشورهای عضو اعلام کرده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص 60 درصد در تأسیسات هسته‌ای ایران طی دوره سه‌ماهه اخیر 8 کیلوگرم افزایش یافته و به 17.7 کیلوگرم (39 پوند) رسیده است. این نهاد در عین حال اعلام كرده است که به دلیل محدودیت‌هایی که ایران طی ماه‌های اخیر بر فعالیت‌های بازرسان آژانس در تأسیسات هسته‌ای خود اعمال کرده است، بازرسان قدر به راستی‌آزمایی و ارائه برآورد دقیقی از میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیستند.
در این گزارش آمده است که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند». آژانس اتمی درباره سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در تأسیسات فردو اظهار داشت: «۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF۶ غنی شده به میزان U-۲۳۵ دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله‌ها و محصول دوباره با هم ترکیب می‌شوند)». «آسوشیتدپرس»، این گزارش سه ماهه آژانس اتمی را «محرمانه» توصیف کرده و نوشت که آژانس به کشورهای عضو اعلام کرده تخمین زده می‌شود ایران ۱۷.۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر داشته باشد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً ۸ کیلوگرم افزایش داشته است.
به گفته مقام‌های ایرانی، «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان بین‌المللی، به‌منظور همکارهای فنی بین ایران و آژانس، دوشنبه آینده (اول آذر ماه) به تهران سفر خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها