به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۳۰۵۹۱۳

التماس طالبان به آمریکا: پول‌های ما را آزاد کنید

گروه بین الملل: مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در نامه‌ای که لحن آن التماس‌آمیز است، به اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا گفته است که آن کشور باید پول‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند، چون تحریم‌های اقتصادی و مسدود شدن پول، مشکلات را در افغانستان بیشتر می‌کند.
التماس طالبان به آمریکا: پول‌های ما را آزاد کنید
در نامه مولوی امیرخان متقی، ضمن اشاره به صدمین سال روابط میان آمریکا و افغانستان، آمده است که اکنون فرصت خوبی برای برقراری روابط میان دو کشور فراهم شده و دو طرف باید از تجربه تلخ گذشته درس گرفته باشند. در این نامه آمده است: «در حالی که ما فرصت بسیار خوبی برای برقراری روابط مثبت داریم، استفاده از گزینه تحریم و فشار نمی‌تواند به بهبود روابط ما کمک کند.»
مولوی متقی در این نامه گفته است که طالبان و آمریکا از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ که توافق‌نامه دوحه امضا شد، تا اکنون با هم جنگ و درگیری نظامی نداشته‌اند و بنابراین، تنبیه‌ها و تحریم‌ها باید برداشته شوند.
در نامه متقی آمده است که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، دولت [طالبان] و مردم افغانستان با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد و این امر به مهاجرت گسترده‌تر در منطقه و جهان منجر خواهد شد. وزیر امور خارجه طالبان با اشاره به نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از وقوع بحران در زمستان پیش رو در افغانستان، گفته است که اقدام‌های تنبیهی از سوی آمریکا نه‌تنها روی تجارت و کسب‌وکار در افغانستان تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه بر کمک‌های بشردوستانه نیز تاثیر  ناگوار دارد.
 به باور مولوی امیرخان متقی، تحریم‌های آمریکا بر طالبان و منجمد شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان هیچ توجیه سیاسی ندارد، چون در اثر این فشارها فقط مردم افغانستان‌اند که از خدمات بهداشتی، غذای کافی، و نیازمندی‌های اساسی محروم می‌شوند. وزیر امور خارجه طالبان از اعضای کنگره آمریکا خواسته است که به مسئله افغانستان با دقت فکر کنند و تلاش کنند تا دولت آمریکا ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند و تحریم‌های اعمال شده بر طالبان را بردارد. جالب است که برخلاف گذشته، در این نامه از عبارت «دولت امارت اسلامی افغانستان» که مولوی امیرخان متقی همیشه در سخنرانی‌ها و اعلامیه‌هایش به کار می‌برد، استفاده نشده است.
در پایان نامه، مولوی امیرخان متقی خودش را « سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان» ذکر کرده است، در حالی که در بقیه اعلامیه‌ها خودش را «سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان» معرفی می‌کند. لحن التماس‌آمیز نامه وزیر امور خارجه طالبان به اعضای کنگره آمریکا و خودداری او از کاربرد عنوان امارت اسلامی، نشان می‌دهد که این گروه به‌شدت نگران مسدود ماندن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان، سقوط ارز ملی افغانستان در مقابل دلار، و به رسمیت شناخته نشدن آن حکومت توسط کشورهای جهان است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها