کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا: ایران در حال دامن زدن به تنش‌ها است

27 آبان 1400 ساعت 19:35


گروه سیاسی: وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان تاکید کرد که ایران در حال دامن زدن به تنش‌ها و تضعیف ثبات در منطقه است.
لوید آستین تاکید کرد که ایران در حال دامن زدن به تنش‌ها و تضعیف ثبات در منطقه است
وی به همراه معاون مطبوعاتی‌اش، جان کربی  پس از نشست مشترک با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان سعودی برگزار شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.
 او در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی و پیش از طرح پرسش‌ها از سوی خبرنگاران در سخنان کوتاهی گفت که "ایران در حال دامن زدن به تنش‌ها و تضعیف ثبات در منطقه است".
آستین تصریح کرد: «ما عمیقا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم. همانطور که قبلاً گفته‌ام، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسانتر نمی‌شود و به همین دلیل است که ما از تلاش‌های رئیس جمهوری [جو بایدن] برای رسیدن به یک توافق دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش حمایت می‌کنیم.»
وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که جمهوری اسلامی "چالش‌های جدی امنیتی" ایجاد می‌کند که فراتر از برنامه اتمی‌اش است و تاکید کرد: «من قصد دارم خیلی روشن بگویم: ما از خودمان، شرکایمان و منافعمان در مقابل هر تهدیدی از سوی ایران یا نمایندگانش دفاع می‌کنیم.»یکی از خبرنگاران با اشاره به تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا در خلیج فارس از آستین پرسید: «آیا ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید تنش یا ایجاد راه برای دیپلماسی خویشتن‌داری می‌کند و چه خطوط قرمزی برای صبر آمریکا از این نظر وجود دارد؟»
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ گفت که صحبت از "خطوط قرمز" را مفید نمی‌داند اما به صراحت می‌گوید که  اقدامات ایران "ناامن و غیرحرفه‌ای" است. او ادامه داد: «من فکر می‌کنم این نوع رفتار بر همه تأثیر می‌گذارد و بسیار نگران‌کننده است و مطمئناً بر تردد آزادنه دریایی تأثیر می‌گذارد، همه با این اقدامات خطرناک و مخرب ضرر می‌کنند.»این خبرنگار در ادامه پرسید: «درک ما از اولویت شماره یک شما در خاورمیانه، بازدارندگی  ایران است، اما ایران همچنان به فعالیت‌های بدخواهانه در لبنان، عراق، سوریه و خلیج فارس ادامه می دهد. بنابراین، سیاست بازدارندگی خود را چگونه ارزیابی می کنید و آیا ایران آن را جدی می گیرد؟»وزیر دفاع امریکا در پاسخ به این پرسش یک بار دیگر تاکید کرد که این تنها امریکا نیست که درباره رفتار منطقه‌ای ایران نگران است بلکه تمام شرکا و متحدان ایالات متحده در سراسر دنیا نیز از این بابت نگرانی دارند.
او تاکید کرد که امنیت راه‌های آبی در منطقه بسیار مهم است و برای جامعه جهانی و تجارت بین‌الملل اهمیت زیادی دارد.
آستین ادامه داد: «ما به همکاری با شرکا و متحدانمان ادامه می‌دهیم تا با ایران ارتباط برقرار کنیم و مطمئن شویم که این رفتارها ادامه نخواهد داشت. بار دیگر تکرار می‌کنم ما آماده‌دفاع از منافع خودمان و متحدانمان در آینده هستیم.»

 


کد مطلب: 306031

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306031/آمریکا-ایران-حال-دامن-زدن-تنش-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir