به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۳۰۶۰۳۴

لهستان ۱۰۰ پناهجو را در مرزبلاروس بازداشت کرد

لهستان ۱۰۰ پناهجو را در مرزبلاروس بازداشت کرد
گروه بین الملل: وزارت دفاع لهستان اعلام کرد یک گروه ۱۰۰ نفری از پناهجویان را که قصد ورود به خاک این کشور از طریق بلاروس داشته‌اند بازداشت کرده است. نخست‌وزیر لهستان در ارتباط با احتمال بروز جنگ میان لهستان و بلاروس هشدار داده است.
وزارت دفاع لهستان اعلام کرد که پناهجویان سعی کرده‌اند از "مرز به شدت محافظت شده" وارد لهستان شوند. وزارت دفاع لهستان در توییتر از "کمک نیروهای بلاروس برای ورود این پناهجویان به خاک لهستان" پرده برداشته و نوشت که نیروهای بلاروس در ابتدا شناسایی انجام داده و "به احتمال قوی" به حصار سیم خاردار در امتداد مرز آسیب رسانده‌اند. سپس بلاروس‌ها از مهاجران خواستند که به سمت سربازان لهستانی سنگ پرتاب کنند تا حواس‌شان پرت شود.به گفته وزارت دفاع لهستان تلاش برای عبور از مرز این کشور چند صد متر دورتر از محل وقوع این حادثه انجام شده است.تصاویر ویدئویی وزارت دفاع لهستان نشان می‌دهد که چگونه سربازان لهستانی گروه بزرگی از پناهجویان را که در یک منطقه جنگلی در کنار سیم خاردار جمع شده بودند، محاصره می‌کنند.
هزاران پناهجو در حال حاضر در بلاروس در دمای زیر صفر در مرز بلاروس با لهستان به عنوان گرفتار شدند.اتحادیه اروپا آلکساندر لوکاشنکو، حاکم بلاروس را به "قاچاق عمدی پناهجویان به اتحادیه اروپا" متهم می‌کند تا با تحریم اروپا علیه این کشور مقابله کند. بلاروس ولی این اتهامات را رد می کند.
موضوع به اعلام نتایج انتخابات مناقشه برانگیز بلاروس و پیروزی الکساندر لوکاشنکو باز می‌گردد. سرکوب معترضان توسط دولت بلاروس باعث شد که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع کند.اکنون بلاروس برای تحت فشار قرار دادن کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روادید سفر به کشور خود برای شهروندان برخی از کشورها و از جمله ایران، سوریه، یمن و عراق را لغو کرده است.
به این ترتیب، پناهجویان این کشورها و از جمله پناهجویان افغان می‌توانند با سفر به بلاروس، از طریق مرزهای مشترک این کشور با لهستان و لیتوانی خود را به اروپای مرکزی و غربی برسانند.
اوضاع در مرز بلاروس و لهستان روز به روز وخیم‌تر می‌شود.
ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان  در مورد احتمال بروز جنگ بین بلاروس و لهستان هشدار داده و خطر جنگ را رد نکرده است. موراویتسکی گفته امیدوار است که "همه خونسردی خود را حفظ کنند".به گفته مورایتسکی اگرنیروهای بلاروس به تحریکات خود ادامه دهند لهستانی‌ها مصمم هستند که از مرزهای شرقی اروپا و ناتو "با تمام قدرت و با هر وسیله‌ای" محافظت کنند.
ادامه وضعیت کنونی کشورهای گروه ۷ را نیز نگران کرده است. وزرای خارجه گروه ۷ از بلاروس خواستند تا به بحران پناهجویی در مرز خود با لهستان پایان دهد. گروه کشورهای ۷ بلاروس را متهم به خطر انداختن جان انسان‌ها کرده است.بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بلاروس باید اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرز لهستان را متوقف کند.

 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها