به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۳۰۶۰۳۵

فارین پالسی تیم مذاکره کننده را زیر سوال برد!

فارین پالسی تیم مذاکره کننده را زیر سوال برد!
گروه سیاسی: ارگان سیاست خارجی آمریکا در مطلبی تیم دیپلماتیک دولت ایران را زیر سوال برده است. مطلب فارین پالیسی را در ادامه می خوانید:
ششمین دور مذاکرات وین برای احیای برجام در ماه ژوئن گذشته متوقف شد. تصمیم گیری در پایتخت‌های سیاسی کشور‌های مذاکره کننده به حالت تعلیق در آمده است. روحانی رئیس جمهوری پیشین ایران، اما گفته بود پیشرفت در مذاکرات حاصل شده و مانعی برای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات حتی چارچوبی زمانی را برای دستیابی به توافق نهایی ارائه داد و ماه جولای را تعیین کرد. البته او گفته بود به شرطی که «حادثه‌ای غیر منتظره» یا «رویدادی منفی» رخ ندهد. به نظر می‌رسد این «حادثه غیر قابل پیش بینی» اکنون رخ داده و ناشی از پیامد‌های ریاست جمهوری رئیسی است.اعضای تیم رییسی قطعا نسبت به مزایای اقتصادی احیای برجام آگاهی دارند. با این وجود، به نظر می‌رسد اعضای تیم سیاست خارجی او با اظهارات‌اش درباره عزم ایران برای احیای برجام در تضاد هستند. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه دولت او از مخالفان برجام بوده و دیدی منفی نسبت به امریکا و اتحادیه اروپا دارد.
او از ابتدای تصدی مقام وزارت خارجه اظهارات گیج کننده‌ای درباره زمان از سرگیری مذاکرات داشته و اظهارات‌اش در تناقض با سخنگوی وزارت خارجه ایران بوده است. او سپس با بیان این که دولت بایدن باید ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را پیش از آغاز مذاکرات آزاد کند بر ابهامات افزود.
فارغ از اظهارات گیج کننده امیرعبداللهیان برای مقام‌های خارجی به نظر می‌رسد او درک درستی از سیاست داخلی امریکا و محدودیت‌های قانونی و حقوقی رئیس جمهوری آن کشور ندارد. چنین موضع گیری‌هایی از سوی امیر عبداللهیان نارضایتی دیگر طرفین امضا کننده برجام از جمله روسیه را نیز به همراه داشته است چنان چه اولیانوف زبان گیج کننده و غیر شفاف امیرعبداللهیان را مورد تمسخر قرار داده بود.
به «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نگاهی بیندازیم. او به طور علنی علیه برجام صحبت کرده بود و حال خود مامور احیای همان توافقی شده که با آن مخالف بوده است. چندان دشوار نیست که متوجه شویم مشکل تیم رئیسی تا چه اندازه بغرنج است.
باقری کنی به اشتباه اشاره می‌کند که برجام ۲۰۱۵ مورد تایید مقام عالی رهبری نبود در حالی که دیپلمات‌های دیگر ایرانی نظری غیر از دیدگاه او را دارند. هم چنین، محدودیت‌هایی خارج از حیطه صلاحیت تیم رئیسی باعث می‌شوند کار برای حصول توافق دشوارتر شود از جمله آن که مذاکره کنندگان ایرانی اجازه ندارند به طور مستقیم با همتایان امریکایی‌شان دیدار داشته باشند امری که دیپلماسی ایران را محدود می‌سازد. این ممنوعیت روند پیشرفت مذاکرات را کند ساخته و باعث سوء برداشت می‌شود و مانعی در مسیر دستیابی ایران به هدف لغو تحریم‌ها خواهد بود.
این وضعیت سبب می‌شود تا سایر طرفین به این نتیجه برسند که تهران خواستار مصالحه و دستیابی به توافق نیست. تیم رئیسی با استراتژی مذاکره انفرادی تنها با کشور‌های اروپایی و نه با گروهی از دیپلمات‌های اروپایی در قالب یک گروه وضعیت را پیچیده‌تر ساخته است.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها