به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۳۰۶۰۶۱

حوثی‌ها چهار روزنامه‌نگار را به مرگ محکوم کردند

گروه بین‌الملل: به گفته وکیل چهار روزنامه‌نگار که متهم به جاسوسی بودند، دادگاه تحت ریاست شورشی‌های حوثی در یمن برای آن‌ها حکم اعدام صادر کرده است.
حوثی‌ها چهار روزنامه‌نگار را به مرگ محکوم کردند
به گفته عبدالمجید صبرا اتهام آن‌ها «همکاری با دشمن» یعنی ائتلاف تحت رهبری عربستان است که از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها در جنگ بوده‌اند. عفو بین‌الملل، سال گذشته این اتهام را «ناروا» خواند و آن را محکوم کرد. به گفته این گروه حقوق‌بشری این خبرنگاران را در زندان شکنجه کرده‌اند، تشنه نگه داشته‌اند و وادار کرده‌اند که به مدت چندین ساعت بلوک‌های سیمانی را بالای سرشان نگه دارند. به گفته این وکیل، حوثی‌ها از حضور وکلای مدافع در محاکمه جلوگیری کرده‌اند. البته این روزنامه‌نگاران از حق درخواست تجدیدنظر برخوردار هستند. به گفته این وکیل اسامی این چهار نفر محکوم به اعدام عبارت است از عبدالخالق عمران، اکرم الولیدی، حارث حمید و توفیق المنصوری.
او گفت دادگاه در صنعا پایتخت یمن که تحت اختیار شورشیان قرار دارد برای شش روزنامه‌نگار دیگر هم به اتهاماتی مشابه مانند «‌پخش شایعه و اخبار کذب» حکم محکومیت صادر کرده بود که بعد از سپری شدن مدت حبسشان از زندان آزاد شدند. از این خبرنگاران نه نفر در ژوئن ۲۰۱۵ در حمله به هتلی در صنعا دستگیر شده بودند و نفر دهم نیز در اوت همان سال در خانه‌اش در صنعا دستگیر شده بود. یمن  با ۲۸ میلیون نفر جمعیت، فقیرترین کشور جهان عرب است. از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها شمال این کشور و از جمله پایتخت را در اختیار گرفتند، یمن درگیر جنگ داخلی بوده است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵ علیه حوثی‌ها وارد جنگ شد و یمن را تحت محاصره و بمباران‌های بی‌وقفه قرار داده است.
طبق اعلام انجمن پاسداری از حقوق روزنامه‌نگاران که در نیویورک مستقر است، آزادی مطبوعات را هر دو طرف جنگ نقض کرده‌اند.
حوثی‌ها به رغم  بمب‌باران‌های مستمر نیروهای تحت رهبری عربستان که تجهیزات و امکانات خیلی بهتری دارند،  پایداری کرده‌اند. از سوی دیگر عفو بین‌الملل هم از بریتانیا بابت فروش جنگ‌افزار به عربستان سعودی انتقاد کرده است. اوایل همین هفته ائتلاف تحت رهبری عربستان به خاطر نگرانی‌هایی که در مورد شیوع ویروس جهان‌گستر کرونا وجود داشت آتش‌بس اعلام کرد. یمن همین هفته از نخستین مورد ابتلا به کرونا در این کشور خبر داد که موجی از ترس  در این کشور جنگ‌زده به پا کرد که پیش از این نظام بهداشت آن تقریباً نابود شده است.
برچسب ها: حوثي‌ها
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها