به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ساعت ۲۳:۳۷
کد مطلب : ۳۰۶۰۶۲
در پی دستور فرماندار طالبان در غور

صدها خانواده از ترس انتقام‌جویی طالبان، به کوه‌ها پناه بردند

گروه بین‌الملل: حدود ۳۰۰ خانوار از ساکنان روستاهای بیدان، سیاه‌سنگ و شمرغک در غرب شهر فیروزکوه، در پی دستور انتقام‌جویانه مولوی احمدشاه دین‌دوست، فرماندار طالبان در غور به کوه‌ها پناه بردند.
صدها خانواده از ترس انتقام‌جویی طالبان، به کوه‌ها پناه بردند
به گزارش ایندیپندنت، تروریست‌های طالبان سوار بر تانک‌های زرهی و ادوات نظامی، به هدف جمع‌آوری اسلحه و پول به روستاهای سیاه‌سنگ، بیدان و شمرغک در غرب شهر فیروزکوه مرکز استان غور یورش بردند. بسیاری از مردان این سه روستا، در ۲۰ سال گذشته، فرماندهی نیروهای امنیتی و قیام‌‌های مردمی را در جنگ علیه طالبان به عهده داشتند. هر چند همه مردان این سه روستا که از یک قبیله به‌نام رضا می‌آیند، پس از فروپاشی دولت افغانستان در ماه اوت، سلاح‌ها و ادوات نظامی‌شان را به فرماندار طالبان تسلیم کردند، اما مولوی احمدشاه دین‌دوست، والی جدید طالبان در غور، دستور داده است که بار دیگر با ساکنان این سه روستا تسویه‌حساب شود.
 عبدالوهاب یک از ساکنان روستای بیدان و از متنفذان طایفه رضا که اکنون در کوه‌های اطراف آن روستا متواری شده است، در تماس با ایندیپندنت فارسی گفت: «روز سه‌شنبه و در پی یورش جنگجویان طالبان به سه روستا در غرب شهر فیروزکوه، حدود ۳۰۰ خانوار همراه با کودکان، زنان و افراد کهن‌سال به کوه‌ها پناه بردند.» عبدالوهاب گفت: «والی جدید طالبان در غور با ساکنان این سه روستا دشمنی دارد و دستور داده است که از مردم انتقام گرفته شود.» او افزود: «مولوی احمدشاه دین‌دوست، با طایفه رضا دشمنی دیرینه دارد و اکنون‌که به قدرت رسیده است، می‌خواهد انتقام ‌بگیرد.»
به گفته عبدالوهاب، بیش از هزار خانوار در این سه روستا زندگی می‌کنند و فرماندار طالبان در غور، مولوی هجرت از فرماندهان تحت امرش را موظف کرده است که از هر خانواده یک اسلحه و یا ارزش آن را به پول نقد جمع‌آوری کند. به گفته عبدالوهاب، طبق این دستور هر خانواده باید یک کلاشنیکف یا ۶۰ هزار افغانی (معادل ۶۵۰ دلار) به طالبان تحویل دهد. عبدالوهاب می‌گوید، کسی که از این دستور سرباز زند، ممکن است با مجازات سختی روبرو شود.
او می‌گوید اوایل فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ساکنان روستاهای بیدان، سیاه‌سنگ و شمرغک، همه سلاح‌های خود را به مولوی جهادیار، فرماندار پیشین طالبان تحویل دادند و جهادیار به آنان وعده داده بود که هیچ‌گونه انتقامی از آنان گرفته نمی‌شود.
به گفته عبدالوهاب، پس‌ از آنکه جهادیار استاندار فراه شد و از غور رفت، مولوی احمدشاه دین‌دوست به‌جای او گماشته شد و در نخستین اقدام، دستور انتقام‌جویی از اعضای طایفه رضا را صادر کرد. این متنفذ قومی می‌گوید که در دو ماه گذشته، افراد مولوی احمدشاه دین‌دوست شش تن از مردان طایفه رضا و یک کودک ۱۲ ساله را تیرباران کرده‌اند و هیچ‌کس پاسخگو نبوده است.
محمد رسول، یکی دیگر از ساکنان روستای شمرغک که با خانواده‌اش در کوه‌های حومه شهر فیروزکوه متواری شده است، گفت: دو شبانه‌روز را در کوه سپری کرده‌اند و کودکانش سخت بیمار شده‌اند. او گفت:  اگر به حال زنان، کودکان و کهن‌سالانی که به کوه‌های شهر فیروزکوه متواری شده‌اند توجهی نشود از سرما و گرسنگی خواهند مرد.
محمد رسول ویدیوهایی از زنان و کودکانی که از ترس انتقام‌جویی طالبان به کوه‌ها متواری شده‌اند را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت. در این ویدیوها زنان و کودکانی دیده می‌شوند که بدون هیچ امکانی در کوه‌های فیروزکوه به‌سر می‌برند.
در یکی از ویدیوها، یک خانم‌ کهن‌سال، درحالی‌که چند کودک پسر و دختر در اطرافش نشسته‌اند، می‌گوید: «ما از ترس مولوی هجرت به کوه‌ها پناه آوردیم. ۱۰ روز پیش آمدند که اسلحه و پول بدهید. چهار شبانه‌روز است که در کوه هستیم. ما نان نداریم و کودکان ما سرما‌زده شده‌اند. ما یک‌بار سلاح‌های خود را تحویل دادیم و دیگر چیزی نداریم.»
این زن کهن‌سال می‌گوید که کوه‌های غرب شهر فیروزکوه، پر از زنان و کودکانی است که از ترس انتقام‌جویی طالبان، از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند. خانم دیگری می‌گوید با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، مردان آنان سلاح‌هایشان را تسلیم کردند. به گفته این خانم، آنان مطمئن بودند که دیگر مورد آزار و تعقیب طالبان قرار نمی‌گیرند، اما حالا طالبان به روستاهایشان هجوم آورده است و از آنان سلاح و پول می‌خواهد. مولوی احمدشاه دین‌دوست، فرماندار طالبان در غور، از قوم تاجیک و از ساکنان غور است. او سال‌ها در صفوف طالبان جنگیده است و مدتی در زندان بگرام افغانستان در حبس بوده است. مولوی احمدشاه عضو شبکه حقانی است و در تاریخ ۹ نوامبر با موافقت سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان، به‌عنوان فزماندار غور انتخاب شد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها