به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۸ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۳۰۶۱۹۲

عملکرد روده با سرماخوردگی‌ مکرر ارتباط دارد؟

عملکرد روده با سرماخوردگی‌ مکرر ارتباط دارد؟
گروه علمی:سلامت روده بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد، همانطور که ارتباط قوی بین مصرف غذا و عبور آن از سیستم گوارش و وضعیت روانی فرد وجود دارد. عملکرد روده ارتباط نزدیکی با ریه‌ها و سیستم تنفسی دارد. این به عنوان محور روده-ریه شناخته می‌شود، به گونه‌ای که برخی از عناصر متابولیک را می‌توان از طریق خون مبادله کرد که سپس می‌تواند یک اثر ضد التهابی در ریه‌ها ایجاد کند.
 
حتی با وجود علائمی که از قبل وجود دارد، می‌توان با متعادل کردن فلور روده بدن به اثرات مثبت دست یافت، زیرا فلور روده (میکروب‌های روده) دارای انواع مختلفی از میکروب ها، چه خوب و چه بد است. تعادل این باکتری‌ها برای حفظ سلامتی باید در روده و معده حفظ شود. باکتری‌های مضر بیشتر از باکتری‌های خوب می‌توانند باعث بسیاری از بیماری‌ها شوند؛ بنابراین برعکس آن هم صادق است، وقتی فلور روده شما از تعادل خارج شده و احساس خوبی ندارد، عوامل بیماری زا به راحتی می‌توانند در بدن شما زنده بمانند و باعث بیماری شوند. به خصوص با علم مدرن که ثابت می‌کند روده حاوی بیش از ۷۰ درصد سلول‌های ایمنی است. به همین دلیل است که سیستم گوارش برای دفاع در برابر عفونت و عوامل بیماری زا ضروری است؛ بنابراین اگر بیشتر مستعد سرفه، آبریزش بینی یا سایر علائم سرماخوردگی هستید، توصیه می‌شود از روده خود مراقبت کنید.

رژیم غذایی و سبک زندگی شما مطمئناً بر وجود میکروبیوتای روده در داخل بدن تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین قبل از هر چیز غذا‌های غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.سبوس گندم، ارزن و حبوبات نه تنها سرشار از فیبر هستند که توسط باکتری‌های روده متابولیزه می‌شوند، بلکه حاوی عناصر مفیدی مانند آهن هستند که به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

غذا‌های غنی از اسید فولیک مانند کلم، کلم بروکلی، سویا، انواع توت‌ها و کاهو نیز برای سلامت روده بسیار مفید هستند. حبوبات، گندم کامل و ماهی، روی و مرکبات، ویتامین C بدن و روده‌ها را تامین می‌کنند.

برای مبارزه با سرماخوردگی مکرر:
۱. بیرون بروید و از آفتاب لذت ببرید. زیرا این امر بر تولید ویتامین D بدن تأثیر می‌گذارد.
۲. مکمل غذایی در زمانی که رژیم غذایی روزانه کافی نیست به رفع نیاز‌های روزانه کمک می‌کند.
۳. ورزش و حرکت منظم باعث تحریک گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
۴. همچنین مطمئن شوید که سبک زندگی بدون استرس و خواب کافی دارید.
۵. از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید. این دارو‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب را از بین ببرند.
برچسب ها: سرماخوردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها