کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افغانستان در آستانه فاجعه بشری است

28 آبان 1400 ساعت 15:15


گروه بین الملل: نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان هشدار داد، این کشور در آستانه یک فاجعه بشری قرار دارد و اقتصاد در حال فروپاشی آن نیز خطر افراط گرایی را افزایش می‌دهد.
 دبورا لیونز، گفت: سازمان ملل پیش بینی می‌کند که ۶۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با سطوح بحرانی گرسنگی روبرو هستند که این مساله در زمستان بدتر هم می‌شود. تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۰ درصد کاهش داشته است.
این مقام سازمان ملل همچنین به شورای امنیت گفت که از بروز یک فاجعه بشری می‌توان جلوگیری کرد چون علت اصلی آن تحریم‌های اقتصادی علیه طالبان است که ۱۵ اوت سال جاری میلادی و پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کنترل کابل را به دست گرفت. این تحریم‌ها سیستم بانکی این کشور را فلج کرده و بر تمامی حوزه‌های اقتصادی افغانستان اثر گذاشته است.
ذخایر ۹ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان که بیشتر آن در ایالات متحده نگهداری می‌شود، پس از فروپاشی دولت سابق کابل مسدود شده است. همچنین قرار بود افغانستان در ۲۳ اوت سال جاری میلادی به ۴۵۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دسترسی داشته باشد، اما صندوق بین‌المللی پول به دلیل "فقدان شفافیت" در مورد دولت جدید افغانستان، این امکان را از کابل سلب کرده است.
لیونز همچنین افزود: فلج شدن بخش بانکی افغانستان باعث می‌شود تا سیستم مالی این کشور به تبادلات مالی غیررسمی و حساب نشده وارد شود. این روند تنها باعث تسهیل فعالیت تروریسم و قاچاق مواد مخدر می‌شود که نخست بر خود افغانستان و بعد بر منطقه اثر می‌گذارد.وی ادامه داد: یک تحول منفی بزرگ، ناتوانی طالبان در جلوگیری از گسترش گروه داعش است که اکنون به نظر می‌رسد تقریبا در تمام ولایات حضور دارد و به طور گسترده‌ای فعال است. تعداد حملات منتسب به داعش از ۶۰ مورد در سال گذشته به ۳۳۴ مورد در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.
این مقام مسئول در سازمان ملل همچنین به جامعه بین‌الملل تاکید کرد تا راه‌هایی را برای تامین حمایت مالی از مردم افغان بیاید چون این افراد به شدت احساس می‌کنند که به واسطه شرایط پیش آمده که خودشان دخالتی در آن ندارند، مجازات می‌شوند، کنار گذاشته و رها شده‌اند: رها کردن آنها یک اشتباه تاریخی است. ما باید برای سه یا چهار ماه آینده روی کمک به آسیب‌پذیرترین افغان‌ها در زمستان تمرکز کنیم.نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان افزود: جامعه بین‌المللی نیاز فوری به یافتن راهی برای حمایت مالی از کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی، کارکنان در برنامه‌های امنیت غذایی و در نهایت به آموزگاران دارد تا دختران افغان بتوانند از حق خود برای آموزش و تحصیل بهره مند شوند.وی همچنین به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اطمینان داد که سازمان ملل تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که بودجه در نظر گرفته شده توسط طالبان مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و منحرف نشود.
لیونز همچنین به این نکته اشاره کرد که تنها راه برای جلوگیری از هدر رفت بسیاری از پیشرفت‌های ۲۰ سال گذشته این است که طالبان از انزوای گذشته خود دوری کنند و با سایر احزاب افغانستان، منطقه وسیع‌تر و جامعه بین‌المللی وارد گفتگوی سیاسی شوند. هدف از این اقدام باید به طور کلی ایجاد یک نقشه راه با گام‌های مشخص برای ایجاد روابط سازنده بین افغانستان و جهان باشد.در این میان، برنامه جهانی غذا نیز اعلام کرده که ۲۴ میلیون افغان با گرسنگی بحرانی و حاد در کشور روبرو هستند و از این میان، ۸.۷ میلیون نفر اکنون در وضعیت اضطراری قرار دارند.
برنامه جهانی غذا اعلام کرد، تزلزل اقتصادی و خشکسالی باعث شده تا خانواده های افغان پیش از فرا رسیدن فصل زمستان با گرسنگی روبرو شوند.وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت: این برنامه تلاش‌هایی را برای تامین مایحتاج غذایی و سایر کمک‌ها برای ۲۴ میلیون افغان تا ۲۰۲۲ آغاز کرده است. بر اساس ارزیابی‌های ما، اوضاع در افغانستان بحرانی و وخیم است.در این میان، خانواده‌های افغان که بابت جنگ داخلی در کشور و سایر عوامل مجبور شدند آواره شوند از بابت نبود امکانات در اردوگاه‌های آوارگان در کابل شکایت دارند.
احمدالله واثق، معاون سخنگوی طالبان افغانستان نیز گفت: ما در کنار آژانس‌های بین‌الملل و برنامه جهانی غذا برای توقف بروز یک بحران اقتصادی در افغانستان برنامه داریم.

 


کد مطلب: 306213

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306213/افغانستان-آستانه-فاجعه-بشری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir