به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۸ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۳۰۶۲۱۵

ایران: امضای رئیس جمهور آمریکا قابل اتکانیست

ایران: امضای رئیس جمهور آمریکا قابل اتکانیست
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: شرط بازگشت آمریکا به برجام، برداشتن تحریم‌ها به صورت موثر، یکجا و قابل راستی آزمایی است و امضای رئیس جمهور آمریکا قابل اتکا نیست.
 سعید خطیب زاده، در مورد شرایط بازگشت آمریکا به برجام افزود: برداشتن موثر، یکجا و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها شرط بازگشت آمریکا به برجام است و این تمامی هدف ما از گفتگو‌ها در وین است.وی ادامه داد: اگر آمریکا با همین رویکرد وارد گفتگو‌ها در وین شود و آمادگی برداشتن تحریم‌ها به صورت یکجا و قابل راستی آزمایی را داشته باشد، قطعا توافق در کوتاه‌ترین زمان قابل دسترسی است. البته ما تضمین‌هایی می‌خواهیم که آمریکا مجددا حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت.
خطیب زاده تاکید کرد: ایالات متحده به شمول دولت فعلی آمریکا نشان داده که نمی‌تواند پای تضمین‌های خود بایستد و امضای رئیس جمهور آمریکا، آنچنان که ادعا می‌کنند قابل اتکا و ارزش نیست لذا طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر اخذ تضمین‌های لازم تاکید داشته باشد. این‌ها البته مواردی است که در اتاق مذاکرات به صورت جزئی و عملیاتی مورد بحث قرار می‌گیرد.خطیب زاده  در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع ایران در مذاکرات پیش‌رو نسبت به بی عملی و خلف وعده اروپا، در عمل به برجام گفت: ما مدام بی عملی اروپا را در کنار نقض مداوم و خروج آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، مطرح کرده ایم، آمریکا نه تنها موفق شد تحریم‌های یکجانبه را علیه ایران اعمال کند بلکه بیشتر از آن نشان داد که اروپا تا چه حد اسیر بی عملی و ناتوان از آنچه هست که به عنوان تعهد قطعی خود پذیرفته بود.یکی از مواردی که در مذاکرات وین مطرح است این است که اعضای برجام باید به تعهدات خود ذیل برجام بازگردند.
وی تاکید کرد: ایران از این بی عملی و نقض، متحمل خسارت‌های فراوانی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها