به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۰۶۲۹۹

هر لحظه امکان وقوع زلزله در تهران وجود دارد

هر لحظه امکان وقوع زلزله در تهران وجود دارد
گروه جامعه: یک متخصص ژئومورفولوژی درباره اینکه بیشترین زلزله‌های ایران در کدام استان‌ها رخ می‌دهد؟ گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات و پایش‌ها، بیشترین زمین لرزه‌های کشور در سه استان کرمان، فارس و هرمزگان حادث می‌شود.

علی‌اصغر هدایی با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و با توجه به حرکت صفحه عربستان وارد دوره افزایش زمین لرزه در ایران شده‌ایم، گفت: در حال حاضر بیشتر استان‌های کشور زلزله خیز بوده و بسته به نوع گسل‌های موجود در آن‌ها شاهد زلزله در آن‌ها هستیم. بر اساس آخرین آمار و اطلاعات و پایش‌ها، بیشترین زمین لرزه‌های کشور در سه استان کرمان، فارس و هرمزگان رخ می‌دهد. استان کرمان دارای زمین لرزه‌هایی با قدرت ضعیف و متوسط است و رتبه اول زلزله خیزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر زمین لرزه‌هایی که در ایران رخ می‌دهد بین ۳ تا ۵.۵ ریشتر است، افزود: البته ممکن است گاهی به دلایل مختلف از جمله وارد شدن فشار به مناطق زمین شناسی گاهی در برخی گسل‌ها زمین لرزه‌های بزرگ رخ دهد که نمونه آن را در سرپل ذهاب و اخیرا منطقه خورگو آن را شاهد بودیم.به گفته هدایی، وقتی زلزله‌هایی با قدرت بالا رخ می‌دهد باید منتظر پس لرزه‌های آن تا مدتی باشیم، اما در منطقه زمین شناسی زاگرس به علت ساختار ممکن است پس لرزه‌هایی با قدرت ۴ یا حتی ۵ ریشتر تا مدت دو ماه رخ دهد، اما هرچه از زمان زمین لرزه می‌گذرد، پس لرزه‌ها هم قدرت کمتری خواهند داشت.

این متخصص ژئومورفولوژی با بیان اینکه زمین لرزه گاهی باعث تخریب کامل نشده و خسارت‌هایی را به ساختمان‌ها وارد کرده و آن‌ها را ناایمن می‌کند، افزود: در مناطقی که زمین لرزه‌های شدید باعث ایجاد زلزله می‌شوند ممکن است به بافت خانه آسیب وارد شود. این مناطق بعد از زلزله اصلی ناایمن بوده و ممکن است با یک پس لرزه ۵ یا حتی ۴ ریشتری دچار خسارت بیشتر و خرابی شود، برای همین بهتر است افراد تا زمانی که پس لرزه‌ها ادامه دارد از اقامت در این خانه‌ها پرهیز کرده و در اولین فرصت به مقاوم سازی آن بپردازند.
هدایی در مورد اینکه چه زمانی تهران زلزله می‌آید و قدرت آن چقدر است؟ گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند زلزله را پیش بینی کند. رفتار گسل‌ها بررسی می‌شود اما امکان پیش‌بینی زمان دقیق وقوع زلزله وجود ندارد. آنچه متخصصان در این مورد می‌گویند بسته به نوع رفتار گسل تنها تخمین حدودی قدرت گسل است، اما اینکه چه زمانی این گسل به لرزه در می‌آید را کسی نمی‌داند.

وی ادامه داد: در مورد تهران هم نمی‌توان گفت چه زمانی زلزله می‌آید، اما با وجود گسل‌هایی که شهر روی آن بنا شده است، می‌توان گفت که امکان رخداد زلزله وجود دارد. اینکه بعد از هر زلزله قوی در نقاط مختلف کشور می‌گویند حالا در تهران زلزله ۷ ریشتری می‌آید موضوع درستی نیست، زیرا امکان تعیین دقیق و پیش بینی تاریخ برای وقوع زلزله وجود ندارد. البته که رفتار‌های گسل‌ها و لرزش‌های حتی زیر دو ریشتر همیشه رصد می‌شود.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: زلزله تهران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها