به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۰۶۳۹۴

کاهش ذخیره خون در دوران کرونا

کاهش ذخیره خون در دوران کرونا
گروه جامعه: پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور صبح امروز در نشست خبری که در سالن شیخ الاسلامی برگزار شد با اشاره به افزایش مشارکت افراد در زمینه اهدای خون اظهار کرد: در چند ماه اخیر اقدامات خوبی در سازمان انتقال خون انجام شده است. با شروع فصل سرما مشکل همیشگی اهدای خون را داریم و با شیوع بیماری کرونا یکسری سوالات در ذهن مردم و کارشناسان در خصوص ارتباط با بیماری کرونا و اهدای خون ایجاد شده است.

او ادامه داد: اولین پیوند سلول‌های بنیادی از طریق خون بند ناف در سال ۸۸ در کشور انجام شده است. تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیمارستان‌های کشور بر عهده سازمان انتقال خون است. با شیوع بیماری کرونا این سازمان کار‌های درخشانی را در زمینه تامین خون انجام داده است. سازمان انتقال خون بانک خون بند ناف را در کشور راه اندازی کرده است.

عشقی تاکید کرد: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران عمومی است و بند ناف‌های سالم جمع آوری شده برای بیماران نیازمند ذخیره بوده تا رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد. هزینه نگهداری بند ناف در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است و هیچ تعرفه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده است. سازمان انتقال خون این بند ناف‌ها را به صورت رایگان در اختیار  بیمارستان‌ها قرار می‌دهد، اما بالاخره هزینه بر است.

او افزود: در دو ماه گذشته دو پروژه عمرانی استراتژیک افتتاح شده است. خیرین سلامت کمک‌های شایانی به سازمان انتقال خون کرده‌اند. ۶۹ پایگاه و تجهیزات مراکز انتقال خون ما توسط خیرین ساخته و خریداری شده است.
عشقی بیان کرد: انبار‌های نگهداری فرآورده‌های خونی باید به روز و با استفاده از تجهیزات خوبی باشد و این انبار‌ها باید در سراسر کشور  باشد تا بحرانی در زمینه تامین خون ایجاد نشود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور  گفت: افتتاح پروژه سازمان مرکزی هرمزگان که استان مرزی و استراتژیک است و انتقال خون و تجهیز و گسترده آن برای ما بسیار مهم است و با افتتاح آن ۳۰ هزار لیتر به سردخانه‌های پلاسمایی کشور اضافه خواهد شد. انبارهای استراتژیک انتقال خون در کشور باید تجهیز و گسترش پیدا کنند و ما انبار کافی نداریم.

او بیان کرد: عمر پلاکت بین سه تا پنج روز است و نمی‌شود که به مدت طولانی خون و فرآورده‌ها را ذخیره کرد البته خون‌های نادر را با روش‌هایی می‌توان به مدت طولانی ذخیره کرد.عشقی گفت: اهداء کنندگان جوان ما کمتر به اهداءکنندگان مستمر تبدیل شده‌اند و دلایل آن نیز تغییر سبک زندگی است. به طوری که رفتن به سمت انجام خالکوبی، حجامت و ...، باعث شده میزان اهداءکنندگان جوان ما کمتر شوند.

عشقی ادامه داد: در دوران قبل از کرونا میزان ذخیره خون به حدود ۲۵ در ۱۰۰۰ رسید که علت آن، رفتن به سمت اهدای پلاسما و جایگزینی آن با اهدای خون بود. ما این پروژه را در سازمان انتقال خون متوقف کردیم و به بخش خصوصی هم کاری نداریم.او افزود: چطور تخت بیمارستانی را زیاد می‌کنند که البته افتخار است، اما یک تخت برای اهدای خون اضافه نشده است. آمار پایگاه‌های انتقال خون از ۲۱۸ به ۱۷۸ پایگاه رسیده بود. تهران با ۱۵ میلیون جمعیت ۱۲ پایگاه دارد. البته الان به ۲۰۱ پایگاه انتقال خون رسیده ایم.

عشقی ادامه داد: برای هر تخت جراحی ۲۱ واحد خون باید اضافه شود.او گفت: ۶ هزار ردیف استخدامی داریم که ۴۵۰۰ مورد آن اشغال شده بود، اما ۲۰۰ سهمیه را از ما گرفتند.عشقی افزود: سازمان برنامه و بودجه ۱۵۵ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان انتقال خون از درآمد عمومی را کم کرد و امسال چنین اتفاقی تکرار نخواهد شد.
برچسب ها: اهدای خون
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها