کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چین آماده حمله‌ای تمام عیار به تایوان است

29 آبان 1400 ساعت 15:27


گروه بین الملل: بر اساس گزارش کمیسیون بررسی امنیتی و اقتصادی چین-آمریکا که با هدف ارائه توصیه‌های اقتصادی و امنیت ملی به کنگره و رئیس جمهوری این کشور ایجاد شده، ارتش آزادی بخش خلق چین به ظرفیت‌هایی دست پیدا کرده که برای انجام محاصره هوایی و دریایی، حملات سایبری و حملات موشکی علیه تایوان نیاز است.
در این گزارش همچنین آمده است: مقام‌های ارتش چین احتمالا اکنون ظرفیت‌های اولیه مورد نیاز برای حمله خطرآفرین علیه تایوان را در صورت دستور گرفتن از مقام‌های حزب کمونیست چین در اختیار دارند یا به زودی به دست می‌آورند. آنها به تقویت این ظرفیت‌ها در سال‌های پیش رو ادامه می‌دهند.این گزارش همچنین مشخص کرد که ارتش چین با ظرفیت کنونی هوایی و دریایی می‌تواند دست کم ۲۵ هزار سرباز در تایوان پیاده کند.
این کمیسیون همچنین به این مساله می‌پردازد که چین به احتمال زیاد در صورتی به تایوان حمله می‌کند که معتقد باشد آمریکا از نظر نظامی قابلیت یا تمایل سیاسی برای مداخله نداشته باشد یا اگر ابهامات در سیاست ایالات متحده را به این معنا تفسیر کند که تهاجم فرصت طلبانه چین علیه تایوان باعث تحریک آمریکا قاطع نخواهد شد.
همچنین در این گزارش کنگره آمریکا آمده که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین تحمل ریسک بالایی دارد و می‌خواهد میراثی ماندگار برجای بگذارد که می‌تواند بر نگرانی او نسبت به هشدارهای آمریکا در مورد حمله به تایوان برتری داشته باشد. ایجاد ظرفیت‌های اتمی چین این کشور را در مسیر تبدیل شدن به همتای هسته‌ای آمریکا از نظر کیفیت و کمیت در موشک‌های استراتژیک مستقر در زمین تا ۲۰۳۰ قرار داده است.این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که چین می‌تواند از سیاست بازدارندگی اتمی به سمت نخستین استفاده‌های هسته‌ای محدود تغییر مسیر دهد.
آمریکا و متحدانش در ناتو سیاست اتمی خود را بر روی بازدارندگی فرموله کردند که به معنای ایجاد ظرفیت‌های تسلیحاتی فقط برای بازدارندگی در مقابل سایر کشورها در صورت بروز حمله است و اگر نخست مورد حمله قرار گیرند، از تسلیحات اتمی خود بهره می‌برند. نخستین استفاده به این معنی است که چین برای دستیابی به یک هدف سیاسی، سلاح هسته‌ای را بدون هیچ دلیلی پرتاب می‌کند.در این گزارش کنگره آمریکا آمده است: چنین استراتژی مقام‌های چین را قادر می‌سازد تا از نیروهای اتمی خود به عنوان اهرمی برای اجرای اهداف سیاسی چین فراتر از بقا نظیر مجبور کردن دیگر کشورها یا بازداشتن آمریکا از مداخله در جنگ بر سر تایوان استفاده کند. ظرفیت‌های پیشرفته اتمی چین مقام‌های این کشور را تشویق می‌کند تا یک جنگ سنتی علیه شرکای آمریکا در منطقه به راه بیندازند در صورتی که معتقدند ایالات متحده به دلیل توانایی هسته‌ای خود از آن دور می‌ماند.
در ادامه این گزارش همچنین به آموزش‌های نظامی چین با قایق‌ها، کشتی‌های تفریحی و سایر کشتی‌های مسافری برای حمل و نقل سربازان در سراسر تنگه تایوان یا جاهای دیگر اشاره شده است.
چین، تایوان را یکی از بخش‌های قلمروی خود می‌داند. آمریکا خودمختاری دموکراتیک این جزیره را تا ۱۹۷۹ به رسمیت می‌شناخت و هنوز هم رابطه غیررسمی محکمی با هم دارند.
در ژوئن سال جاری میلادی، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کنگره گفته بود که نمی‌تواند باور کند چین ظرفیت حمله به تایوان را دارد و ادامه داده بود: فکر می‌کنم چین هنوز مسیری برای داشتن چنین ظرفیتی را باید بپیماید تا از طریق ابزار نظامی تمامی جزیره تایوان را تحت کنترل خود دربیاورد.


 


کد مطلب: 306426

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306426/چین-آماده-حمله-ای-تمام-عیار-تایوان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir