به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۳۰۶۴۲۹

آمریکا:همه گزینه‌ها را در برابر ایران مد نظر داریم

آمریکا:همه گزینه‌ها را در برابر ایران مد نظر داریم
گروه سیاسی: وزیر دفاع آمریکا در اجلاسی که در خلیج فارس در حال برگزاری است، تهدید کرد که اگر مذاکرات دیپلماتیک نتواند مانع پیشروی برنامه هسته‌ای ایران شود، آمریکا برای حفظ منافع خود همه گزینه‌های دیگر را در نظر خواهد داشت.
لوید آستین، به بحرین سفر کرده تا در اجلاس سالانه گفت‌وگوهای منامه شرکت کند. رئیس پنتاگون این موضوع را که آمریکا تمایل ندارد به "گزینه زور" متوسل شود، رد کرد.
خبرنگاری در حاشیه اجلاس از  آستین پرسید"چرا آمریکا به حمله پهپادی ماه گذشته ایران به پایگاه آمریکا در سوریه" واکنش نشان نداد.او پاسخ داد: "ایالات متحده آمریکا حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند. و ما از خودمان و منافعمان دفاع خواهیم کرد و مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، درباره مکان و زمان واکنش خودمان تصمیم می‌گیریم."وزیر دفاع آمریکا گفته "هیچ کشور یا شخصی نباید این را اشتباه بگیرد. ما از خود و منافعمان دفاع می‌کنیم و همینطور منافع شرکایمان."
سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه چند روز پیش از شروع دور تازه مذاکرات احیای برجام برگزار می‌شود. در آستانه این سفر کشورهای "شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک از برنامه موشکی و هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌ بودند. همچنین نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرده که به نقل از شماری از دیپلمات‌های آمریکا ادعا کرده ایران عامل حمله ماه گذشته به پایگاه آمریکا در سوریه بوده است.این روزنامه چاپ نیویورک در آمریکا به نقل از مقام های آمریکایی و اسرائیلی گزارش داده است که حمله پهپادی ماه پیش به یک مقر نظامی آمریکا در جنوب سوریه با دستور ایران و به تلافی حملات هوایی اسرائیل در سوریه انجام شده است. گزارش شده در آن حمله کسی آسیب ندیده است.در منامه، پایتخت بحرین اجلاس سالانه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک درباره امنیت و ثبات منطقه‌ای با حضور وزرای دفاع و مقام‌های بلندپایه بعضی کشورهای خاورمیانه  آغاز شده و در حال برگزاری است.وزیر دفاع آمریکا در اجلاسی که مخالفان منطقه‌ای ایران در آن شرکت دارند تاکید کرده که ایالات متحده اجازه نخواهد داد ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند.او به کشورهای عربی خلیج فارس که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، بار دیگر اطمینان داد که "تعهد آمریکا به حفظ امنیت خاورمیانه محکم و پایدار" است و امکان افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه وجود دارد. سفر وزیر دفاع آمریکا به بحرین و سپس امارات متحده عربی در حالی برگزار می‌شود که این کشورها نگران نتیجه مذاکرات هسته‌ای و قدرت گرفتن ایران در منطقه هستند مخصوصا که گمان می‌رود آمریکا با خروج از افغانستان و عراق تمرکز خود را از خاورمیانه به سمت آسیای شرقی و چین منتقل کرده است.برای همین وزیر دفاع آمریکا در جمع کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرده که آمریکا به حفظ امنیت شرکای خود در خاورمیانه متعهد است. لوید آستین تاکید کرده: "آمریکا به نتیجه مذاکرات دیپلماتیک با ایران متعهد خواهد بود اما اگر ایران نخواهد به طور جدی مشغول مذاکره شود، آن وقت ما همه گزینه‌هایی را که برای حفظ امنیت آمریکا ضروری است، در نظر خواهیم گرفت."
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها