کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه درست پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

29 آبان 1400 ساعت 17:46


گروه سلامت: یک متخصص کودکان با اشاره به شیوع آنفلوآنزا و کرونا، گفت: متأسفانه در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها در کشور ضعیف هستیم.ناصر کلانتری در برنامه «در انتهای الوند» که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: در دو سال اخیر جدا از سرماخوردگی و آلرژی و گاه آنفلوآنزا، متأسفانه میزبان کرونا هم هستیم. غیر از آلرژی که پیشگیری از آن برای خانواده‌ها متفاوت از دیگر موارد اشاره شده است راه درست پیشگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا این است که مراقبت درستی در زمان حضور در جمع‌های همگانی داشتی باشیم.
وی ادامه داد: درباره سرماخوردگی خانواده‌ها می‌گویند بچه سرما خورده و با این شرایط به خانه اقوام و میهمانی می‌روند و خیلی نگران انتقال بیماری نیستند.

این متخصص کودکان توضیح داد: وقتی کودک بیمار است او را جایی که دیگران هستند نبریم. در زمینه پیشگیری بیماری‌ها در کشور ضعیف هستیم و باید مسئله ماسک زدن را بیش از پیش رعایت کنیم.کلانتری تاکید کرد: سال گذشته به دلیل رعایت بیشتر موارد پیشگیری از کرونا از سوی مردم، ابتلاء به آنفلوانزا هم‌کمتر بود و کنترل کرونا به پیشگیری آنفلوانزا منجر شد.

وی عنوان کرد: حتی بیمار سرما خورده سال گذشته خیلی کم داشتیم و ماسک زدن از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز پیشگیری می‌کند. اگر نیازی نیست کودک را به مراکز عمومی نبریم و دلیلی ندارد کودک را به مراکز خرید عمومی ببریم. همچنین باید به شست و شوی دست‌ها مبادرت داشته باشیم‌.این متخصص کودکان یادآور شد: اگر شروع بیماری تدریجی باشد می‌تواند کرونا یا سرماخوردگی باشد اما در شروع حاد آنفلوآنزا مطرح است.
کلانتری گفت: آلرژی نیز شروع ناگهانی دارد اما نهایت به آبریزش بینی منجر می‌شود. در آلرژی تب و لرز نداریم و در کرونا و آنفولانزا این مورد مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: حتی بدن درد در آنفلوآنزا از کرونا شدیدتر است وقتی بچه تهوع دارد دیگر آلرژی و سرماخوردگی مطرح نیست و بیشتر کرونا مطرح است.این متخصص کودکان تصریح کرد: اگر کودکی دچار اسهال شد دیگر سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیست و به احتمال زیاد کودک به کرونا مبتلاست. ویروس در بدن میزبان اول ضعیف‌تر است اما وقتی به فرد دوم منتقل می‌شود قوی‌تر خواهد شد و علائم شدیدتری می‌بینیم.

کلانتری تاکید کرد: این اصل بیماری‌های ویروسی است و به قدرت بدنی افراد خیلی ربطی ندارد. سیستم ایمنی کودک ۵ ساله نزدیک به بزرگسال است اما بدن کودک ۳ ساله ضعیف‌تر است و وقتی ویروس از کودک به بزرگسال منتقل می‌شود قوی‌تر می‌شود.وی تاکید کرد: غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی اصلاً چاق کننده نیستند و غذاهای چرب و شیرین هیچ ارتباطی با سیستم ایمنی بدن ندارد.

این متخصص کودکان تصریح کرد: انواع گوشت‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، تخم مرغ و لبنیات کودک را چاق نمی‌کنند بلکه دارای پروتئین و مواد ریز مغزی است.کلانتری گفت: آهن بدن کودک کم است زیرا ما به او کیک دادیم و شکلات و بچه چاق شده و سیستم ایمنی بدن آسیب دیده است و آنتی بادی در بدن تولید نمی‌شود.

وی توضیح داد: از دادن گوشت و تخم مرغ و لبنیات به کودکان غافل نشوید. متأسفانه درباره لبنیات حرف‌های ضد نقیضی زده می‌شود که درست نیست.این متخصص کودکان یادآور شد: کودکان زیر ۲ سال حتماً از ویتامین آد استفاده کنند و بالای ۲ سال نیز حتماً مکمل ویتامین دی بخورند و مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی برای کودک‌بالای ۲ سال الزامی است.

کلانتری ادامه داد: این موارد به جلوگیری از ابتلاء به کرونا و وخامت احوال کودکان مبتلا به کرونا کمک می‌کند.
وی عنوان کرد: ویتامین سی مورد نیاز نیز از سبزیجات و آب میوه تازه که به کودک داده می‌شود تأمین شده و کافی است.این متخصص کودکان اظهار کرد: در همه میوه‌ها ویتامین سی وجود دارد و خیلی فرقی نمی‌کند چه میوه‌ای به کودک بدهیم و دو واحد میوه روزانه برای کودک کافی است.کلانتری عنوان کرد: تب نکته مهم آنفلوآنزا و کرونا است. دمای بدن کودک باید ۳۶ و نیم باشد و اگر دمای بدن کودک ۳۷و نیم باشد باید تب بر را شروع کرد.


کد مطلب: 306448

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306448/راه-درست-پیشگیری-سرماخوردگی-آنفلوآنزا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir