به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۳۰۶۴۵۷

تکلیف قیمت بلیت هواپیما امروز مشخص می شود

تکلیف قیمت بلیت هواپیما امروز مشخص می شود
گروه اقتصادی:در حالی که هفته پیش اعلام شد قیمت بلیت هواپیما ارزان خواهد شد، اما گویا ایرلاین‌ها قصد ندارند، بیش از ۱۰ درصد قیمت‌ها را کاهش دهند. هفته پیش جلسه مهمی در رابطه با بررسی قیمت بلیت هواپیما برگزار شد، این جلسه همزمان با برداشته شدن فاصله گذاری اجتماعی و همچنین تکمیل ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی از ابتدای آذر ماه و ارائه بلیت به افرادی که واکسن تزریق کرده اند، برگزار می‌شود.
 
براساس این گزارش روز سه شنبه جلسه شورای عالی هواپیمایی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد. در این جلسه بعد از بررسی صورت‌های مالی ایرلاین‌ها و همچنین مشکلاتی که ایرلاین‌های به دلیل تامین قطعات از لحاظ تحریم‌ها با آن مواجه بودند ارائه شد، اما در نهایت با اعلام وزیر راه و شهرسازی خطاب به شرکت های هواپیمایی که به خاطر مردم قیمت‌های خود را کاهش دهید، همزمان با تکمیل ظرفیت ناوگان از ابتدای آذر ماه قرار است قیمت بلیت اعلام شود.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما از سال گذشته
گفتنی است، از آبان ماه سال ۹۹، حدود ۳۰ درصد قیمت بلیت هواپیما افزایش یافته به طوری که ۲۰ درصد در آبان ماه سال ۹۹ و ۱۰ درصد هم در خرداد ماه امسال قیمت‌ها افزایش یافت.در حال حاضر با توجه به آنکه فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، اما بسیاری از ایرلاین‌ها همچنان این موضوع را رعایت نمی‌کنند به طوری که بسیاری از آن‌ها اعلام می‌کنند، مردم واکسینه شدند و بنابراین نیازی به رعایت این فاصله گذاری نیست، اما در همین پرواز‌ها شاهد آن هستیم که خدماتی به مسافران ارائه نمی‌شود؛ بنابراین باید در کنار کاهش قیمت بلیت هواپیما بحث ارائه کترینگ هم در دستور کار قرار گیرد.

۱۵۰  ناوگان هوایی کشور  فعال است
براساس این گزارش به گفته شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر ما برای ۳۰۰ ناوگان هوایی تقاضا داریم، اما متأسفانه تعداد ناوگان فعال ما حدود ۱۵۰ دستگاه است که باید به نیاز‌های این بخش پاسخ دهد که البته بخشی از این کمبود به دلیل اقتصاد و تحریم‌هاست و باید اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد.

او درباره قیمت بلیت هواپیما هم گفت: در آبان‌ماه سال گذشته ظرفیت ۶۰ درصدی اعمال شد که قرار شد بعد از چند ماه همزمان با مهلت سالیانه و مطابق با نرخ تورم قیمت بلیت افزایش یابد، امسال هم قیمت بلیت چند درصدی در خرداد ماه افزایش پیدا کرد. در همین زمینه و تصمیم گیری برای قیمت بلیت هواپیما روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی تشکیل و کاهش قیمت بلیت هواپیما مصوب شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در آن جلسه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که به خاطر مردم کاهش قیمت بلیت انجام شود، اما هنوز میزان این کاهش بلیت مشخص نشده و باید جلسات کارشناسی شده در این زمینه با حضور تشکل‌ها و انجمن‌ها برگزار شود که امیدوار هستیم در روز شنبه این نرخ مشخص شود.
آدم نژاد توضیح داد: در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری هیچ اقدامی به‌صورت سرخود و یا چراغ‌خاموش انجام نمی‌شود؛ چراکه نظارت در این بخش به‌صورت کامل وجود دارد و ما امیدوار هستیم که همزمان با ۱۰۰ درصد شدن ظرفیت ناوگان هوایی از ابتدای آذر ماه قیمت بلیت کاهش یابد.

ایرلاین‌ها مشکل نقدینگی دارند
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه قیمت‌گذاری بلیت دامنه نرخی سقف و کف قیمت وجود دارد که اگر دامنه قیمت بلیت‌ها بیش از نرخ تعیین‌شده باشد، گران‌فروشی محسوب می‌شود.او در پایان با بیان اینکه ایرلاین‌ها مشکل نقدینگی دارند و بدهی زیادی دارند، گفت: همین مشکل نقدینگی و بدهی آن‌ها باعث شده که برخی از سایت‌ها و شرکت‌های دیگر برای خریدوفروش بلیت هواپیما وارد کار شوند و واسطه‌هایی ایجاد شود.

براساس این گزارش با توجه به آنکه هربار ایرلاین‌های مختلف به دلیل پیک تردد و جابه جایی مسافران، اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما کردند به طوری که در برخی از ایام حتی زور سازمان هواپیمایی کشور به ایرلاین‌ها نرسید و پای سازمان تعزیرات به گرانی‌ها باز شد، در نهایت این موضوع منجر به توقف مجوز پرواز ایرلاین‌ها شد.
در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد قیمت بلیت هواپیما از سال گذشته افزایش یافته، اما امروز قرار شده اعلام کنند که چند درصد قیمت بلیت هواپیما کاهش می‌یابد، اما حال باید این موضوع را در نظر بگیریم، با توجه به شرایطی که بسیاری از ایرلاین‌ها از جمله به دلیل فرسوده بودن ناوگان خود و همچنین مشکل کمبود قطعات و بدهی‌های که ایرلاین‌ها دارند، بعید است که این کاهش قیمت بلیت هواپیما بیش از ۱۰ درصد باشد چراکه در این شرایط ایرلاین‌ها همین که با افزایش نیافتن قیمت‌ها و کاهش یافتن آن موافقت کرده اند، بسیار اقدام بزرگی است.

در ماه‌های گذشته چندین بار جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما برگزار شد که یکی از این جلسات با حضور اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی و جلسه بعدی با حضور رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی برگزار شد. در این دو جلسه هیچ موافقتی با افزایش قیمت بلیت هواپیما صورت نگرفت، حال باید منتظر باشیم و ببینیم امروز چه قیمتی را ایرلاین‌ها اعلام خواهند کرد؟ آیا این کاهش قیمت برابر با نرخ‌های افزایش قیمت است و یا اینکه تنها برای آنکه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که قیمت‌ها را کمی ارزان‌تر ارائه دهند؟
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: بلیت هواپیما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها