کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطرات زباله‌های فضا برای انسان‌های کره زمین

29 آبان 1400 ساعت 18:15


گروه علمی:زباله‌های فضایی به بقایای موشک‌ها و ماهواره‌ها محدود نمی‌شوند، بلکه قطعات فلزی و سوخت منجمد را نیز شامل می‌شوند. کنجکاوی، بشریت را به سمت افراط سوق داده است. بعد از اینکه انسان قاره‌ها را کشف کرد، به آسمان سوق پیدا کرده و به بررسی آن پرداخت. اگرچه در پنجاه سال گذشته او توانسته به کشف‌هاتی برسد و به فضا برود، اما تکرار این بازدید‌ها باعث ایجاد مشکلات جدی، همچون" زباله فضایی" شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برای رفتن به یک پرواز فضایی، فضانورد باید از موشک‌هایی استفاده کند که اکثر آن‌ها پس از انجام وظایف خود اً در مدار زمین گیر می‌کنند. طی سال‌های گذشته، مدار اطراف زمین مملو از زباله‌های فضایی خطرناک شده که ۶۰ برابر سرعت یک گلوله می‌چرخند و جان موجودات فرازمینی را در معرض خطر قرار می‌دهند.

زباله‌های فضایی و خطرات آن
زباله‌های انسانی دیگر مشکلی نیست که فقط سیاره زمین را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه گسترش یافته و به سمت فضای بیرونی نیز پرواز کرده است.  از دهه ۱۹۶۰ زباله فضایی که در مدار زمین و سیارات منظومه شمسی می‌چرخند تشکیل شده است. زباله‌های فضایی به بقایای موشک‌ها و ماهواره‌ها محدود نمی‌شوند، بلکه این بقایا می‌توانند به کوچکی بقایای پوسته‌ای از رنگدانه فضاپیما، قطعات فلزی، سوخت منجمد، پیچ‌ها و میخ‌ها، دستکش‌ها و دوربین‌ها باشند.

در سال‌های اخیر، زباله‌های فضایی به دلیل خطر و ظرفیت مخرب بسیار زیاد، مورد توجه گسترده آژانس‌ها و نهاد‌های فضایی بین‌المللی قرار گرفته‌اند که پیش بینی می‌شود آسیب‌های شدیدی به ساختار فضاپیما‌ها و ماهواره‌ها وارد کنند. ناسا تخمین زده که تقریباً ۵.۵ میلیون کیلوگرم زباله انسانی در مدار زمین وجود دارد که بیش از ۲۳۰۰۰ مورد آن بزرگتر از ۱۰ سانتی متر،  نیم میلیون دیگر بیش از یک سانتی متر و حدود یک میلیون بزرگتر از یک میلی متر هستند؛ ناسا اعلام کرد که در حال ردیابی بیش از ۲۷ قطعه زباله فضایی است. با این حال بسیاری از آن‌ها کوچکتر و غیرقابل ردیابی هستند.

آیا زباله‌های فضایی را می‌توان پاکسازی کرد؟
ماهواره‌های Astroscale ژاپن در یک مأموریت فضایی آزمایشی برای پاک‌سازی زباله‌های فضا، به مدار زمین  پرتاب شدند.البته این موضوع هنوز دارای علامت سوال‌های زیادی است، به ویژه با پیشنهادات بسیاری برای مبارزه با معضل آشغال‌های فضایی، مانند تورها، توپ‌های لیزری، توپ‌های فوم غول پیکر، توری‌ها و بادبان‌های خورشیدی، علاوه بر بازو‌ها و پنجه‌های رباتیک که به صورت جمعی هستند، اما روش‌ها بکارگیری آن‌ها هنوز مورد بحث است.

با توجه به پیشنهادات فراوان و تشدید مشکل زباله‌های فضایی، شرکت ژاپنی "Astroscale" در ۲۲ مارس گذشته ماهواره‌هایی را در یک ماموریت فضایی آزمایشی برای پاکسازی زباله‌های میدان مداری به فضا پرتاب کرد که آن را سرویس پایان زندگی نامید. ELSA-d از طریق استفاده از یک سیستم مغناطیسی می‌تواند اجسام پایدار و حتی غلتشی را، چه برای دفع و چه برای نگهداری در مدار، بگیرد.در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد‌ها و قرار گرفتن در چارچوبی واقع بینانه، انتظار می‌رود شرکت‌های پاکسازی زباله‌های فضایی در آینده نزدیک جزو سودآورترین شرکت‌ها باشند.


کد مطلب: 306459

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306459/خطرات-زباله-های-فضا-انسان-های-کره-زمین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir