به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۳۰۶۵۱۳

طرح تازه ترافیک در مسیر کاهش ترافیک

طرح تازه ترافیک در مسیر کاهش ترافیک
گروه جامعه: مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای آذرماه به‌صورت صددرصدی فعال خواهند شد. با این اوصاف، بی‌تردید خیابان‌های شهر به تلاطم افتاده و ترافیک تهران، حادتر خواهد شد. البته شهرداری تهران پیش‌تر و از نیمه آبان‌ماه در هماهنگی با پلیس راهور، ساعات محدودیت‌های ترافیکی را تغییر داد که آثار آن اکنون هویدا شده است؛ به‌گونه‌ای که آمار پایش مرکز کنترل ترافیک از کاهش ۲۰ درصدی ترافیک معابر اصلی پایتخت نسبت به قبل از ۱۵آبان حکایت دارد. شهرداری همچنین ۴۰۰ نیروی کمکی برای کنترل ترافیک و پیشگیری از ایجاد مشکلات در این زمینه، به پلیس راهور واگذار کرده و از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز طرح‌های مختلفی را به‌منظور کنترل و پیشگیری از ترافیک در تهران در دستور کار قرار داده‌اند.

سال‌ها کنترل نسبی ترافیک مناطق پرتردد تهران با اجرای طرح ترافیک انجام می‌شد که ترددوسایل نقلیه شخصی از شنبه تا چهارشنبه، بین ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹:۰۰ با محدودیت مواجه می‌شد، اما با شیوع ویروس کرونا ساعت طرح ورود و خروج طرح ترافیک به ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ تغییر کرد. با این حال از اواخر شهریور امسال، ترافیک تهران اوج گرفت؛ تا جایی که بسیاری از خیابان‌های شهر، حتی خارج از ساعات پیک هم قفل شدند. به همین‌خاطر شهرداری و پلیس وارد میدان شدند و تصمیم گرفته شد در فاز نخست ساعت محدودیت‌های طرح ترافیک به ۷:۳۰ تا ۱۷ تغییر کند.

اکنون در آستانه ورود به آذر ماه، فاز دوم با افزایش ساعات محدودیت‌ها از یک‌سو و اجرای طرح‌هایی جدید برای کنترل و برداشتن گره‌های ترافیکی آغاز می‌شود. این طرح‌ها در حوزه روان‌سازی و مدیریت ترافیک با استفاده از ظرفیت سایر پلیس‌های تخصصی از جمله پلیس پیشگیری و یگان امداد پلیس پایتخت از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در همه نقاط شهر تهران به مرحله اجرا درمی‌آید. در همین زمینه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از رونمایی طرح جدید ترافیکی خبر داده است.
 
سیدمجتبی شفیعی اعلام کرده: «بازنگری در طرح ترافیک این کلانشهر یک نیاز اصلی و در دستور کار شهرداری است، چراکه اجرای این طرح به شکل کنونی دیگر جوابگوی شرایط جدید پایتخت نیست. او اضافه کرده: «در این دوره از مدیریت شهری با کار کارشناسی تلاش داریم این طرح بازنگری و برای حل مسئله حمل‌ونقل و ترافیک تدبیری جدید اندیشیده شود. در تلاش هستیم با طرح کارشناسانه و ایده‌ای خلاقانه از طرح جدید ترافیک در تهران رونمایی کنیم و در این مسیر با تمام توان وارد شدیم.»

ترافیک شهر را با کمک شهرداری بهبود بخشیم
با توجه به وضعیت ترافیک تهران و به‌خصوص بعدازظهرها همه ارگان‌های ذیربط در تلاش برای حل این مشکل هستند تا بتوانند مشکل تردد در شهر را سامان دهند. در این‌باره فرمانده انتظامی پایتخت روزگذشته اعلام کرد که برای حل این مشکل به سهم توان و قدرت اجرایی که دارند قصد همکاری با سایر بخش‌ها را دارند. سردار حسین رحیمی گفت: ‌«از امروز نیروهای جدیدی برای تسهیل در ترافیک صبحگاهی به جمع نیروهای کنونی اضافه و از ساعت ۵:۳۰ به‌طور ویژه در خیابان‌های پرترافیک مستقر شده‌اند. در این طرح ستاد راهنمایی و رانندگی تعطیل می‌شود و تا ۹ صبح نیروهای این ستاد به عناصر اجرایی در شهر می‌پیوندند.»
 
به‌گفته فرمانده انتظامی پایتخت، از امروز برای تسهیل در عبور و مرور در سطح شهر تهران طرح‌های ویژه‌ای ‌به مرحله اجرا درخواهد آمد و با تزریق نیروهای کمکی از سایر بخش‌های اجرایی برای زمان بعدازظهر به مجموعه راهنمایی و رانندگی کمک خواهد شد. این نیروها می‌توانند در زمینه پارک‌های حاشیه‌ای، رسیدگی به تصادفات، سفر به شهرهای اقماری و برطرف‌کردن گره‌های ترافیکی همکاری داشته باشند. به‌گفته سردار رحیمی، در کنار این اقدامات مقطعی، کارهای علمی توسط دفتر کاربردی و پژوهشگاه‌ها در حال انجام است تا راه‌های علمی برون‌رفت از این وضعیت شناسایی شود. او همچنین از تدوین مواردی خبر داده که از سوی سایر دستگاه‌ها برای کمک به حل مشکل ترافیک کلانشهر تهران باید به مرحله اجرا درآید. به‌گفته رحیمی، نامه‌ای در جلسه اضطراری برای دستگاه‌های مختلف ارسال و درخواست به شورای ترافیکی تهران ابلاغ شده تا با حضور شهردار و بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری و سایر دستگاه‌ها، بخشی از مشکلات مربوط به ترافیک شهر ساماندهی شود.
تغییر ساعت طرح ترافیک ماهیت سفر را تغییر می‌دهد

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران:
طبیعتا ترافیک محدوده مرکزی پایتخت، به سبب وجود وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و بازار تهران حجم زیادی از سفرها را در زمان صبحگاه به سمت خودش جذب می‌کند و عصرها به سمت مبادی اولیه برمی‌گرداند. کنترل آن محدوده به این مفهوم است که بر کل شهر تهران اثرگذار خواهد بود. بنابراین باید اجازه بدهیم آمار و اطلاعات لازم گرفته شود و بررسی کنیم  میزان ترددها در ساعات اوج و همینطور احجام ترافیک به چه شکلی تغییر کرده و آیا توانسته آثار مثبتی در شهر بگذارد یا خیر. پس نمی‌توان فعلا بدون آمار و اطلاعات برای آن یک اصل ثابت درنظر گرفت. به‌نظر می‌رسد با تغییر ساعت، شاهد تغییر در برخی ‌سفرها باشیم و شهروندان استفاده از حمل‌ونقل عمومی را به استفاده از خودروی شخصی تغییر دهند و این تغییر ماهیت می‌تواند آثار خوبی برای ترافیک به همراه داشته باشد. با همه این تفاسیر تا روزهای ابتدایی آذر، نیاز به تجزیه و تحلیل آماری است تا بتوانیم قضاوتی درست برای اجرایی‌شدن طرح ترافیک جدید داشته باشیم. چنانچه طرح‌ها موفقیت‌آمیز باشند، از شهرداری خواهیم خواست برای اجرایی‌شدن آن در سال ۱۴۰۱ لایحه‌ای جدید برای تصویب به شورای شهر بیاورند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: طرح ترافیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها