کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعلام جزییات تهاتر بین ایران و پاکستان

30 آبان 1400 ساعت 11:17


گروه اقتصادی: مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ورود ما به تهاتر با پاکستان با بخش خصوصی خواهد بود، تجارتی هم که امروز بین دو کشور انجام می‌شود بیشتر توسط بخش خصوصی دو کشور انجام می‌شود. بنابراین بخش خصوصی در این تهاتر حضور خواهد داشت.به گزارش ایلنا، سیدرضا سیدآقازاده  در مورد انجام تهاتر بین ایران و پاکستان اظهار کرد: صادرات ما به پاکستان چند برابر واردات ما از این کشور است و تراز تجاری ما با پاکستان همیشه مثبت بوده است. اگر دو کشور از سیستم تهاتر برای مبادله استفاده کنند، از نظر هزینه‌های تجارت به نفع هر دو است. تهاتر هم روش معمولی در دنیا است.

وی افزود: کالاهای تولیدی ایران و پاکستان از بسیاری لحاظ مکمل هستند. برخی از کالاها را ما نیاز داریم که پاکستان تولید می‌کند و بسیاری از کالاها را آنها تولید می‌کنند که مورد نیاز ما است.وی افزود: با توجه به اینکه زمینه‌های تهاتر وجود دارد و بخش‌های خصوصی دو کشور هم برای تهاتر تمایل دارند، در نهمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانی بین ایران و پاکستان که در 15 و 16 آبان ماه در تهران برگزار شد، تفاهم‌هایی برای راه‌اندازی مکانیسم تهاتر بین دو کشور از حجم محدود شروع کنیم. اگر این مکانیسم عملکرد مثبت خود را نشان داد توسعه پیدا خواهد کرد و فراگیرتر می‌شود. این کار به روان شدن تجارت ایران و پاکستان کمک خواهد کرد.

سیدآقازاده تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی ما از پاکستان، کالاهای اساسی مانند برنج، کنجد و خوراک دام است. کشور پاکستان نزدیک ما است و به جای این که این کالاها را از کشورهای دورتر وارد کنیم، می‌توانیم از این کشور وارد کنیم. کالاهایی که به پاکستان صادر می‌کنیم شامل طیف وسیع‌تری مانند کاشی، سرامیک، محصولات فولادی، صنایع غذایی و محصولات حوزه هیدروکربن‌ها است. ما دست کم در 200 کد تعرفه به پاکستان صادرات داریم درحالی که واردات از این کشور در چند ده کد تعرفه محدود می‌شود. تهاتر این امکان را می‌دهد که این کالاها را در این چارچوب صادر و وارد کنیم. در این صورت نیازی به خارج کردن ارز از کشور نداریم و هزینه‌های انتقال ارز هم از میان می‌رود و تجارت به حالت مستقیم درمی‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این تهاتر در قبال کالاهای وارداتی به پاکستان نفت صادر خواهیم کرد یا خیر، گفت: کالاهای هیدروکربنی شامل طیف وسیع‌تری هستند و می‌تواند شامل گاز LPG شود. طبیعتا محصولات سوختی می‌توانند سهم قابل توجهی در تهاتر و تجارت دو کشور داشته باشند. این بستگی به تجار دارد که از چه مکانیسمی بخواهند استفاده کنند.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: ورود ما به تهاتر با پاکستان با بخش خصوصی خواهد بود، تجارتی هم که امروز بین دو کشور انجام می‌شود بیشتر توسط بخش خصوصی دو کشور انجام می‌شود. بنابراین بخش خصوصی در این تهاتر حضور خواهد داشت.

وی همچنین اضافه کرد: رابطه کارگزاری بانکی یا بانک مشترکی را با پاکستان نداریم. تهاتر یکی از راه حل‌های این مشکل است که بتوانیم انتقالات ارزی را تسهیل کرده و هزینه‌ها را کاهش دهیم. مذاکراتی بین دو طرف در این مورد در حال انجام است اما مسائل فنی در این بین وجود دارد که طبیعتا باید مذاکراتی حول آن انجام شود. راه بسته نیست و توافق شده که مذاکرات ادامه داشته باشد.

سیدآقازاده در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و پاکستان بیان کرد: با این حال تجارت ایران و پاکستان در حال انجام است. میزان تجارت دو کشور می‌تواند به چندین برابر ارتقا پیدا کرده و به 5 میلیارد دلار که دو طرف در سال 2016 روی آن توافق کردند، برسد. در حال حاضر تجارت رسمی بین ایران و پاکستان سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار است.
 این مسئول افزود: پاکستان جزو کشورهای هدف صادراتی ما و جزو 10 بازار اول صادراتی ایران است. به طور متوسط 3 تا 4 برابر آنچه از پاکستان وارد می‌کنیم، به این کشور صادرات داریم. بنابراین تراز تجاری ما همواره به طور متوسط حدود 1 میلیارد دلار مثبت بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: از طرف ما آمادگی کامل برای شروع تهاتر وجود دارد چراکه قوانین و مقررات کشور اجازه تهاتر را می‌دهند، امیدواریم که پاکستان بتواند سریع‌تر زمینه قانونی خود را برای این کار آماده کند. امیدواریم که با مشارکت اتاق‌های بازرگانی دو کشور این موضوع هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.


کد مطلب: 306542

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306542/اعلام-جزییات-تهاتر-بین-ایران-پاکستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir