به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۰۶۵۸۴

یحیی از سیستم سه‌دفاعه دست می‌کشد؟

یحیی از سیستم سه‌دفاعه دست می‌کشد؟
گروه ورزشی: تیم فوتبال پرسپولیس یکی از ضعیف‌ترین شروع‌های چند فصل اخیر خود در لیگ برتر ایران را داشته است به طوری که حاصل کار سرخپوشان تا این لحظه در ۵ مسابقه، ۲ برد، ۲ تساوی و یک شکست، ۷ گل زده، ۵ گل خورده و صفر کلین شیت بوده است.

یحیی گل‌محمدی پس از شکست مقابل آلومینیوم اراک در هفته سوم تصمیم گرفت چینش ابتدایی تیمش را از ۴-۴-۲ به ۳-۴-۳ تغییر دهد. به‌طور کلی سیستم‌های ۳ دفاعه، خاص و متفاوت هستند و اجرای درست آن‌ها کاری بسیار سخت و نیازمند تلاش و هوش بالاست. در صورتی‌که این سیستم‌ها به خوبی در یک تیم پیاده شوند، معمولاً نتایج خوبی برای سرمربی آن تیم در بر خواهد داشت.

نمونه بارز یک سرمربی فعال که علاقه زیادی به سیستم سه دفاعه و خصوصا ۳-۵-۲ دارد، آنتونیو کونته ایتالیایی است. کونته از ابتدای دوران مربیگری خود همواره در تیم‌های تحت هدایت با سیستم ۳-۵-۲ و ۳-۴-۳ کار کرده و معمولاً موفق هم بوده است. او که بنیانگذار یوونتوس نوین و قدرتمند کنونی است با تکیه بر همین سیستم بیانکونری را به ۳ قهرمانی پیاپی در سری‌آ رساند و پس از آن به هدایت تیم ملی ایتالیا پرداخت و با نسل بی‌ستاره‌ آتزوری نتایج قابل قبولی کسب کرد.

او در چلسی از سیستم‌های ۳-۵-۲ و ۳-۴-۳ بهره برد و آبی‌های لندن را به یک قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی FA CUP رساند. پس از چلسی مقصد بعدی کونته باشگاه اینتر بود. نراتزوری که سال‌ها از قهرمانی سری آ دور بود، موفق شد با تکیه بر سیستم ۳-۵-۲ آنتونیو کونته فاتح ایتالیا شود.

در سیستم‌های سه دفاعه، سه بازیکن که در خط دفاع توپ می‌زنند، نقش بسیار مهمی در بازیسازی ایفا می‌کنند. کاری که در دو بازی اخیر پرسپولیس مقابل گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان شاهد آن نبودیم و سه مدافع این تیم توانایی و انگیزه لازم برای بالا بردن تیم و شروع بازیسازی از خط دفاع را نداشتند. البته در دیدار با گل‌گهر سرمربی سرخپوشان احتیاط زیادی به خرج داد و عملاً تیم خود را با چینش ۳-۶-۱ راهی میدان کرد تا کنترل میانه زمین را در اختیار داشته باشد که این باعث بر هم خوردن تعادل دفاع و حمله پرسپولیس شد.

همچنین یکی دیگر از لازمه‌های این سیستم دو وینگ‌بک کناری رونده و خستگی ناپذیر است که هم در دفاع و هم در حمله مشارکت مناسبی داشته باشند که در این دو بازی چنین چیزی را از مهدی شیری و سعید آقایی شاهد نبودیم.

تغییر تاکتیک در هر تیمی با هر سرمربی و بازیکنانی قطعاً زمان‌بر و نیازمند صرف هزینه و تحمل سختی است. باید دید سرمربی پرسپولیس همانند فرهاد مجیدی به اجرای سیستم سه دفاع ادامه می‌دهد یا در همین ابتدای کار از این اقدام ناامید می‌شود؟سرخپوشان پایتخت چهارشنبه این هفته در ورزشگاه آزادی میزبان صنعت نفت آبادان خواهند بود و باید دید با چه چینش و سیستمی مقابل این حریف سرسخت صف آرایی خواهند کرد.
مرجع : میزان
برچسب ها: پرسپولیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها