به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۰۶۵۸۸
نماینده اصفهان:

کارد به استخوان کشاورزان رسیده است

کارد به استخوان کشاورزان رسیده است
گروه سیاسی:  رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با این درخواست از مردم ایران که همه به مردم اصفهان کمک کنند، گفت که باید فکر عاجلی برای حل مشکل کم آبی استان اصفهان صورت گیرد.  به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، با اشاره به تجمع روز جمعه ۲۸ آبان‌ماه کشاورزان استان اصفهان در کنار پل خواجو برای جاری شدن دائمی آب رودخانه زاینده‌رود اظهار کرد: چندین سال است که استان اصفهان با مشکل کم‌آبی مواجه است یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌آبی در این استان سوء‌مدیریت و بارگذاری بیش از حد در حوزه آبریز زاینده‌رود توسط دولت‌ها بوده در کنار آن برخی مواضع و اظهارنظرهای غیرکارشناسی نیز به عاملی دیگر تبدیل شد که امروز این مشکل بزرگ برای بیش از پنج میلیون نفر مردم شریف استان اصفهان به وجود آمده است. 
 
وی ادامه داد: حقیقتا مردم اصفهان دین خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران ادا کردند هرجا کشور به کمک نیاز داشته مردم اصفهان پیش قدم بودند از روزهای پیروزی اول انقلاب و جنگ تحمیلی گرفته تا وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله. اصفهان بیش از ۲۳ هزار نفر شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده، امروز مردم اصفهان به کمک کشور، مسئولان و مردم سراسر ایران نیاز دارد. 

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان اصفهان استانی فراکشوری و حتی ملی است هر زمان که رئیس جمهور و یا مسئول رده بالایی از کشورهای دیگر وارد کشورمان می‌شوند بعد از تهران از اصفهان بازدید می‌کنند دلیل آن هم آثار تاریخی ارزشمند در استان اصفهان است که متعلق به همه ملت ایران است و فرهنگ و تاریخ ایران را به نمایش گذاشته و به جهانیان معرفی می‌کنند اکنون استان اصفهان به همراهی و همیاری کل مسئولان کشور و مردم ایران و تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. 
 
موسوی لارگانی با اشاره به تجمع اخیر کشاورزان در استان اصفهان گفت: کشاورزان به دلیل کمبود آب با مشکلاتی مواجه هستند کشاورزان خواسته به حقی دارند، کسانی هستند که علی‌رغم داشتن ۲۰۰ هکتار زمین، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و مبلغ جزئی برای امرار معاش از کمیته امداد می‌گیرند، کارد به استخوان این افراد رسیده است ما جلسات متعددی در استان و شهرستان‌های استان اصفهان برگزار کردیم درنهایت روز جمعه فراخوانی برای تجمع داده شد و در این تجمع کشاورزان و عده‌ای از مردم اصفهان به حمایت از آن‌ها حضور داشتند. 

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان نیز جلسه‌ای با رئیس جمهور برگزار کرد و قول‌ها و وعده‌هایی برای پیگیری مشکلات آب استان اصفهان داده شد. آقای رئیس جمهور گفت که آقای خیاطان رئیس مرکز استراتژیک ریاست جمهوری مسئولیت این کار را برعهده گرفته و حتی قرار شد عده‌ای از نمایندگان استان اصفهان هم با او در ارتباط بوده و طرح‌هایی ارائه دهند منت‌ها این طرح‌ها نمی‌توانند به فوریت مشکلی را حل کنند. 
 
درخواست نماینده اصفهان از مسئولان برای کمک فوری به کشاورزان اصفهانی
نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: کل آورده دولت در بحث آب‌ریز زاینده رود حدود ۳۴۰ مترمکعب بوده اما بیش از دو میلیارد مترمکعب بارگذاری شده، یعنی از حق کشاورزان از رودخانه طبیعی که هزاران سال جاری بوده گرفته شده و به جاهای دیگر داده شده است. کشاورزان از گلوی زن و بچه خود و خورد و خوراک و پوشاک آن‌ها گرفتند صرف حفر تونل اول کردند این تونل اول حق کشاورزان بوده اما دولت‌ها حق کشاورزان و آورده طبیعی را به صنعت و شرب فروخته و بعضا به استان‌های دیگر آب را هدایت کردند اینجاست که حق کشاورزان از بین رفته است. 

وی اضافه کرد: آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور هم دستوری به وزرای نیرو و کشاورزی برای حل این مشکل داد منت‌ها باید برنامه ریزی صورت گیرد و طرحی و برنامه‌ای حتی برای انتقال آب از طریق پمپاژ وجود داشته باشد. ما به برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت نیاز داریم. البته اگر بخواهند آب از دریا به اصفهان انتقال یابد این تنها می‌تواند برای صنعت استفاده شود چون کیفیت استفاده برای آب اشامیدنی را ندارد و برای کشاورزی گران تمام شده و صرفه اقتصادی ندارد پس تنها برای صنعت قابل استفاده است. 

موسوی لارگانی در عین حال گفت: اگر قرار باشد آب از دریا به اصفهان انتقال یابد یک پروژه چندساله است و مشکل فعلی کشاورزان را حل نمی‌کند، پس باید برنامه کوتاه مدت وجود داشته باشد، از جمله این‌که خسارتی به کشاورزان پرداخت شود چون زندگی آن‌ها فلج شده است، هرچند که کشاورزان فریادشان بلند بود که ما خسارت نمی‌خواهیم چون نهایتا به آن‌ها سه میلیون تومان می‌دهند که مبلغ بسیار کمی با تورم فعلی است و آن‌ها نمی‌توانند امرارمعاش کنند. 

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان یادآور شد: من سال‌هاست که در مجلس شورای اسلامی تذکر می‌دهم آن زمان که آقای احمدی نژاد به استان همجوار سفر کرد و گفت که من مدیر آب شما هستم و آب برای شماست و برداشت کنید، من در مجلس فریاد زدم آقایی که ادعا می‌کنید مدیر آب فلان استان هستی برای مدیریت باید از سر آب تا پای آب یعنی از حوزه آبریز تا تالاب گاوخونی مدیریت جامع و کامل وجود داشته باشد نه این‌که یک استان سرسبز آن هم به واسطه زاینده‌رود را خشک کرده و تبدیل به کویر کنید و بعد استان دیگری را که آب نداشته، آباد کنیم. نتیجه این کار ضایع کردن و نادیده گرفتن حق کشاورزان است. موسوی لارگانی در پایان ابراز امیدواری کرد که فکری عاجل و فوری شود چون حقیقتا تاب و توان کشاورزان تمام شده است دو سال است که آن‌ها هیچ کشتی نداشته و زندگی‌شان به سختی اداره می‌شود. 
برچسب ها: اصفهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها