به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۳۰۶۵۹۲
وقوع پیک ششم کرونا در ایران حتمی است

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پاشنه آشیل کنترل پاندمی

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پاشنه آشیل کنترل پاندمی
گروه جامعه: در حالی پیک پنجم کشور روز‌های نزولی را در ایران طی می‌کند که برخی از کشور‌های اروپایی همچون انگلیس، آلمان و روسیه پیک جدیدی را تجربه می‌کنند، این در حالیست که پیش از این گفته‌های بسیاری مبنی بر آغاز پیک ششم کرونا در ایران در آبان‌ماه منتشر شده بود.

با این حال آبان‌ماه رو به اتمام است و هنوز خبری مبنی بر آغاز پیک دیگری در ایران وجود ندارد، اگرچه پیش از این حمید سوری رئیس سابق کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ با توجه به روند افزایشی کرونا در برخی از استان‌ها از آغاز پیک ششم خبر داده بود، با این حال این گفته‌ها به سرعت از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد.

آبان هم رفت و از پیک ششم خبری نیست
از سوی دیگر روز جمعه وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با وجود به پایان رسیدن ماه آبان و روند افزایشی بیماری در دو استان، همچنان خبری از بروز پیک جدیدی از بیماری وجود ندارد. وزارت بهداشت در اطلاعیه خود نوشت: اگرچه نشانه‌ای از ورود به خیز ششم کرونا در سراسر کشور وجود ندارد، ولی باید بسیار محتاط بود. براین اساس، به جز استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که افزایش مختصری در میزان بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته داشته‌اند، روند بستری در سایر استان‌ها کاهشی یا پایدار است. 
یکی از نگرانی‌هایی که باعث تشدید نگرانی‌ها درباره آغاز پیک ششم کرونا در ایران شده است بازگشایی همزمان مدارس و دانشگاه از ابتدای آذر ماه است. در این زمینه سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته است از اول آذر ماه مدارس مقطع ابتدایی و متوسط اول باز هستند و دانش آموزان با تصمیم منطقه آموزش و پرورش و مدرسه باید سر کلاس‌ها حاضر شوند.

وقوع پیک ششم کرونا در ایران حتمی است
در این زمینه علی‌رضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تأیید ادعای وزارت بهداشت مبنی بر اینکه هنوز خبری از آغاز پیک دیگری در ایران نیست، گفت: وقوع پیک ششم در ایران قطعی است، اما همه چیز به عملکرد ما بستگی دارد. اینکه تا چه اندازه واکسیناسیون جلو رفته و اقدامات غیر درمانی خود را سفت‌تر گرفته و بازگشایی‌ها و آزاد‌سازی‌ها را بر اساس منطق انجام دهیم، وقوع این پیک را به تأخیر می‌اندازیم.

ناجی بیان کرد: در حال حاضر داده‌ها و اطلاعات حاکی از این است که فعلا پیک ششم را نداشته باشیم اگرچه چند شهر قرمز در کشور داریم و روند در برخی استان‌ها افزایشی است، اما در روز‌های گذشته بسیاری از شهر‌های قرمز غرب کشور، به حالت زرد و نارنجی درآمدند.

در انتظار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم
وی ادامه داد: البته این نگرانی وجود دارد که پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها چه اتفاقی رخ خواهد داد، باید در آن زمان اطلاعات را بگیریم و ببینیم چه زمانی این پیک رخ خواهد داد. با این حال خوشبختانه واکسیناسیون در مرحله خوبی قرار دارد و باید افراد باقیمانده را نیز تشویق کنیم هر چه زودتر واکسن خود را تزریق کنند، ضمن اینکه دوز بوستر نیز در حال انجام است و کودکان ۱۲ سال به بالا هم واکسن خود را دریافت کرده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

ناجی تأکید کرد: تا زمانی که کشور‌ها جمعیت‌های باقی مانده واکسن نزده داشته باشند، این خطر وجود دارد که جهش‌های گوناگونی را تجربه کنیم؛ کما اینکه گونه دلتا و نوادگان آن مانند دلتا پلاس نیز وجود دارند. با این حال بروز هر پیکی بستگی به اقدامات کشور‌ها و جوامع آن‌ها دارد.

این ویروس شناس یادآور شد: کشور‌هایی مانند آلمان یا روسیه در مقطعی اپیدمی را کنترل کردند، اما در همین کشور‌ها جمعیت‌های زیادی هستند که واکسن نزده‌اند. اپیدمی در بین واکسن‌نزده‌ها است. کشور ما به لحاظ واکسیناسیون بین این دو کشور است، اما خوشبختانه روند خوبی به لحاظ واکسن در کشور وجود دارد و این امید وجود دارد که با بهبود اقدامات غیر درمانی به همراه واکسن در صورت بروز یک پیک دامنه و قله آن کوتاه‌تر باشد.
وی همچنین یادآور شد: اینکه در یک کشور پیکی وجود داشته باشد دلیلی بر این نیست که حتما در کشور‌های دیگر نیز رخ دهد، اگرچه روند بستری‌ها و ابتلا‌ها ممکن است نگران کننده باشد، اما همانطور که گفتم، توسعه واکسیناسیون و اقدامات غیر درمانی تا حد زیادی بروز یک پیک جدید را به تعویق انداخته و در صورت بروز پیک، دامنه و قله آن را کوتاه‌تر می‌کند.
مرجع : جامعه 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها