به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۳۰۶۵۹۵

ازدواج زودهنگام؛ علت ترک تحصیل دختران بعد از مقطع ابتدایی

گروه جامعه: مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره روند اجرای طرح نهضت نصیب آموزشی در مناطق محروم توضیح داد و گفت: در ۶۴ نقطه هدف که امسال شناسایی شدند، در زمینه آموزشی، بهداشتی، تربیتی، کتابخوانی، تجهیز مدرسه و غیره برنامه‌ها و طرح‌هایی طراحی و در دست اجراست.
ازدواج زودهنگام؛ علت ترک تحصیل دختران بعد از مقطع ابتدایی
 محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در این باره اظهار کرد: نهضت نصیب آموزشی باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور طراحی و اجرایی شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ۶۴ نقطه محروم در ۳۲ استان کشور چه در مناطق عشایری و چه غیرعشایری شناسایی شدند که نهضت نصیب آموزشی را اجرا می‌کنند. نوعی وفاق ملی حاصل شده و استان‌ها طرح را متعلق به خودشان می‌دانند، زیرا جزو طرح‌های بخشنامه‌ای نیست که از مرکز دیکته شده باشد و خود استان‌ها پیشنهاد دادند که طرح چه طور اجرا شود.

سیفی با بیان اینکه بازدیدهای مختلفی از وضعیت آموزشی این مناطق لازم‌التوجه انجام شد و کمک کرد که استانداران، فرمانداران، بخشداران و حتی دهیاران برای رفع مشکلات و محرومیت ها همراه شوند و اجرای طرح نصیب آموزشی را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود دنبال کنند اظهار کرد: در پی اقدامات شعارزده نبودیم و دستاوردهای خوبی نیز رقم خورده است. به عنوان مثال در یکی از استان‌های شمالی نرخ گذر تحصیلی از ابتدایی به متوسطه اول پایین بود که با برخی اقدامات این نرح در سال جاری چند درصد رشد کرده است. نرخ گذر تحصیلی به این آمار اشاره دارد که چه تعداد از فارغ‌التحصیلان کلاس ششم ابتدایی وارد متوسطه اول می شوند. این نرخ هرچقدر بالاتر باشد نشان دهنده تحقق عدالت آموزشی و کاهش ترک تحصیل خواهد بود.


وی افزود: نمی‌گوییم تمام مشکلات را حل می‌کنیم، اما گام‌هایی برمی‌داریم که باعث تشویق دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای حل مشکلات آموزشی شود. دوره ضمن خدمتی تحت عنوان الگوها و روش‌های برنامه‌ریزی نظام آموزش و پرورش نیز توسط استان‌ها برگزار و گواهی پایان دوره صادر شد. ضابطین طرح نهضت نصیب آموزشی و تعدادی از مدیران منتخب برخی شهرها از جمله شرکت کنندگان این دوره بودند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش  با بیان اینکه در ۶۴ نقطه هدف که امسال شناسایی شدند، در زمینه آموزشی، بهداشتی، تربیتی، کتابخوانی، تجهیز مدرسه و غیره برنامه‌ها و طرح‌هایی طراحی و در دست اجرا است گفت: در این فرایند متوجه شدیم یکی از موضوعات مشترک که در تمام شهرستان‌ها فراوانی داشت و حائز اهمیت بود، ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر روستایی و عشایری بعد از پایان دوره ابتدایی به دلایلی چون ازدواج بود.

سیفی افزود: یکی از موانع تحصیل و رشدیافتگی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موضوع ازدواج زودهنگام دختران دانش‌آموز اشاره کرد. آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد، حتما باید آمایش سرزمینی انجام و مشخص شود که معضل در کدام مناطق بیشتر است و سپس با کمک دیگر دستگاه‌ها راه حلی را پیدا کند تا کمتر شاهد ازدواج دختران دانش آموز در سنین پایین باشیم.
برچسب ها: کودک همسری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها