به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۳۰۶۶۱۸

بحران آب جدی است

بحران آب جدی است
اقباله هیئتی
دومین ماه از سال آبی ۱۴۰۰ در حالی پایان یافت که کم‌آبی گسترده در کشور هم‌چنان ادامه دارد و اعتراضات و تجمعات مردم در اصفهان به دلیل بحران آب و خشك شدن زاینده‌رود در روزهای گذشته بسیار مورد توجه واقع شده است و البته نگرانی مردم استان خوزستان را هم بیشتر كرده است. چرا كه تجربه نشان داده در هر كجای این كشور كه مشكل كم‌آبی پیش بیاید،  مردم اعتراضی كنند و مسئولان قول پیگیری و حل مشكل آب را بدهند، چوب حراج بر پیكر بی‌رمق كارون زده می‌شود و با این وضعیت فلاكت‌باری كه استان به لحاظ كمبود آب دارد، مشكلات خوزستان چندین برابر می‌شود.
استان خوزستان  در حالی كه بزرگترین رودخانه‌های كشوررا در دل خود جای داده است، سال هاست كه از بحران شدید آب رنج می برد و این بحران در حال عمیق تر شدن است تا جایی كه  روز گذشته استاندار خوزستان هم وضعیت آبی استان را بسیار بد توصیف و اعلام كرده است:‌ وضعیت ذخیره‌سازی آب  در  سدهای استان مطلوب نیست. در یك كلام منابع آبی استان خوزستان به شدت کاهش یافته و استان به هیچ وجه در شرایط مناسب آبی قرار ندارد. در حالی كه بسیاری منتظر آغاز پاییز و فصل بارش‌ها در كشور بودند . تا مرهمی بر درد خشكسالی باشد اما  بارش‌های مقطعی ‌نمی‌تواند ظرفیت خالی منابع آب زیرزمینی و سدها را پر کند و  وضعیت منابع آبی کشور وخیم‌تر از آن است که بارش‌های پراکنده و موقت بتواند آن را جبران کند.جدا از شک و تردیدی که در تداوم بارندگی‌های اخیر وجود دارد، به‌واسطه تبعات کم‌بارانی شدید در سال آبی گذشته، فعلا شرایط آبی بسیاری از سدهای کشور نامساعد است و این موضوع در حوضه آبریز سدهای تهران در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.طبق آنچه مسوولان آبی اعلام کردند، نباید تصور شود که بعد از چند روز بارندگی بی درنگ مشکل کم آبی استان تهران حل شده و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نیست؛ چرا که کاهش ذخایر و منابع آبی در سال آبی گذشته بی‌سابقه بوده است و ما با این کاهش ها وارد سال آبی جدید شدیم.بر اساس گزارش‌های رسمی، میانگین دمای سالانه در کشور در ۱۰ سال اخیر تا ۲ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر از متوسط ۱۰ ساله در پنج دهه قبل است. در بهار و زمستان سال گذشته دمای متوسط کشور حدود ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد بیش از میانگین بلندمدت بود و در برخی مناطق مانند شمال غرب کشور، افزایش دما بین ۳ تا ۶ درجه سانتی‌گراد بود.
گرچه خشک‌سالی در ایران یک واقعیت اقلیمی است، اما افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی، توسعه ناموزون صنعتی، کشاورزی نادرست و سایر عوامل نظیر توسعه ناپایدار شهرها از دلایلی هستند که باعث تشدید آن شده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها