به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۳۰۶۶۵۴

۸۵ دقیقه تاریخی در آمریکا

۸۵ دقیقه تاریخی در آمریکا
گروه بین الملل: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور بایدن، در تاریخ آمریکا، تبدیل به اولین زنی شد که تمام اختیارات یک رئیس‌جمهور را دارد. هرچند این قدرتمداری‌اش کوتاه‌مدت و نزدیک به ۹۰دقیقه بود، اما باز هم نام وی در تاریخ ثبت شد.
به گفته کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه به‌طور موقت قدرت را به کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری واگذار کرد؛ درحالی‌که خودش برای یک ساعت و ۲۵ دقیقه تحت بی‌هوشی کولونوسکوپی بود. اولین زن، اولین سیاه‌پوست زن و اولین معاون رئیس‌جمهور آسیایی‌تبار، زمانی که به‌طور موقت به نقش بازیگر اصلی کاخ سفید رسید، دیگر تمام عناوین را در تاریخ به نام خود ثبت کرده بود.
به گفته ساکی، هریس درحالی‌که بایدن در بیهوشی بود، از دفتر خود در «وست وینگ» (بخش غربی و اداری کاخ سفید) کار می‌کرد. ساکی تقریبا در ساعت ۱۱:۳۵صبح روز جمعه در این مورد توییت کرد: «بایدن روحیه خوبی دارد و وظایف خود را از سر گرفته است. او درحالی‌که بقیه فعالیت‌های فیزیکی معمول خود را انجام می‌دهد در والتر رید باقی خواهد ماند.» بایدن که روز شنبه ۷۹ساله شد، صبح روز جمعه به مرکز پزشکی والتر رید رسید تا اولین دوره فیزیکی معمول سالانه خود را از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری انجام دهد.
درحالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا تحت یک عمل پزشکی قرار داشته باشد که نیاز به بیهوشی دارد، این امری عادی است که معاون رئیس‌جمهور اختیارات ریاست‌جمهوری را در اختیار بگیرد. معاون رئیس‌جمهور وقت، دیک چنی، در موارد متعددی که جورج دبلیوبوش، رئیس‌جمهور وقت تحت کولونوسکوپی‌های معمول قرار گرفت، این کار را انجام داد.
برای انتقال رسمی اختیارات ریاست جمهوری به هریس، بایدن قبل از بیهوشی در ساعت ۱۰:۱۰ صبح به وقت شرق ایالات متحده، نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و سناتور دموکرات پاتریک لیهی از ورمونت، رئیس‌جمهور موقت سنا ارسال کرد. در این نامه آمده است: «امروز تحت یک عمل معمول پزشکی قرار می‌گیرم که نیاز به آرام‌بخش و بیهوشی دارد. با توجه به شرایط کنونی، تصمیم گرفته‌ام در مدت کوتاهی که روند پزشکی و بهبودی پس از آن جریان دارد، به‌طور موقت اختیارات و وظایف دفتر رئیس‌جمهوری ایالات متحده را به معاون رئیس‌جمهور منتقل کنم.»
بخش ۳ از بیست‌وپنجمین متمم قانون اساسی ایالات متحده می‌گوید که رئیس‌جمهور می‌تواند نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان و رئیس‌جمهور موقت سنا بفرستد و اعلام کند که آن‌ها قادر به انجام اختیارات و وظایف دفتر خود نیستند. تا زمانی که اعلامیه کتبی خلاف آن را مجددا به آن‌ها ارسال نکند، این اختیارات و وظایف توسط معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان سرپرست دنبال می‌شود.
به همین منظور برای بازگرداندن اختیارات به بایدن، نامه جداگانه‌ای پس از انجام مراحل پزشکی ارسال شد. در این نامه که به پلوسی ارسال شده، آمده است: «مطابق با مفاد بخش ۳ اصلاحیه بیست‌وپنجم قانون اساسی ایالات متحده، بدین‌وسیله اعلامیه کتبی خود را مبنی بر اینکه می‌توانم اختیارات و وظایف رئیس‌جمهوری ایالات متحده را انجام دهم، ارسال می‌کنم و اینکه من این اختیارات و وظایف را از سر می‌گیرم.»در اوایل سال جاری، استفانی گریشام، سخنگوی سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تلویحا گفت که سلف بایدن در یک دیدار مخفیانه از والتر رید در سال ۲۰۱۹ تحت کولونوسکوپی قرار گرفت؛ اما حاضر به انتقال قدرت به مایک پنس نشد و پنس را در جریان این عمل خود قرار نداد.
گریشام در کتاب خود، «من اکنون به سوالات شما پاسخ خواهم داد»، از اصطلاح کولونوسکوپی استفاده نمی‌کند؛ اما به‌شدت تاکید دارد که این سفر برای همین بوده است. او می‌گوید که بازدید ترامپ از بیمارستان که هفته‌ها گمانه‌زنی‌ها را درباره سلامتی او برانگیخت، یک «روش بسیار متداول» بود که طی آن «بیمار تحت درمان قرار می‌گرفت.» او همچنین می‌نویسد که بوش در زمان ریاست‌جمهوری نیز رویه مشابهی داشت.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها