به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۳۰۶۶۶۴

سال درخشش نویسندگان آفریقایی

سال درخشش نویسندگان آفریقایی
گروه فرهنگی: در سال ۲۰۲۱ این نویسندگان آفریقایی و دور از وطن بودند که جایزه‌های ادبی معتبر و مهم،‌ از بوکر گرفته تا نوبل ادبیات را از آن خود کردند.به گزارش ایسنا، «دیمون گالگوت» نویسنده اهل آفریقای جنوبی اوایل ماه میلادی جاری حین دریافت جازه بوکر برای نگارش رمان «عهد»‌ بیان کرد: «امسال سال بسیار خوبی برای نویسندگان آفریقایی بوده است... دوست دارم این جایزه را به نمایندگی از تمام داستان‌های روایت‌نشده و تمام نویسندگان شنیده‌شده و شنیده‌نشده قاره بی‌نظیری که به آن تعلق دارم دریافت کنم.‌»‌
 
و باید گفت این بیانیه اغراق‌آمیز نبود. رمان برنده بوکر «گالگوت»‌ درحالی اواخر سال میلادی جاری منتشر خواهد شد  که بسیاری از جایزه‌های ادبی مهم جهان به نویسندگانی که اصالت‌شان به کشورهای آفریقایی بازمی‌گردد تعلق گرفته است. در ماه ژوئن، «در شب همه خون‌ها سیاه هستند» رمان دوم «داوید دیوپ» که از زبان فرانسوی ترجمه شده بود به عنوان اثر برنده جایزه بوکر بین‌المللی برگزیده شد. چند هفته پیش نیز رمان «محرمانه‌ترین خاطره بشر»‌ نوشته «محمد امبوگر سار» نویسنده سنگالی به عنوان اثر برنده جایزه ادبی گنکور فرانسه معرفی شد تا «امبوگر سار» نخستین نویسنده اهل آفریقای سیاه باشد که موفق به کسب این جایزه ادبی می‌شود.

ماه گذشته نیز جایزه نوبل ادبیات به «عبدالرزاق گورنا»‌ نویسنده متولد زنگبار که در سال ۱۹۶۸ به دنبال تحولاتی در کشورش به بریتانیا مهاجرت کرد اهدا شد. او در رمان‌های خود اغلب به مسائل مرتبط با آوارگی و مهاجرت پرداخته است. آثار این نویسنده از جمله «بهشت»، «در کنار دریا»‌ و «زندگی پس از مرگ» مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

امسال علاوه بر «گالگوت»‌، «کارن جنینگز»‌ دیگر نویسنده اهل آفریقای جنوبی نیز برای نگارش رمان «جزیره»‌ در فهرست نامزدهای اولیه بوکر قرار گرفت. همان‌طور که اهدای نوبل ادبیات به «گورنا»‌ تعداد مخاطبان او را افزایش خواهد داد، سفارش چاپ رمان «جزیره»‌ که در ابتدا فقط ۵۰۰ نسخه از آن منتشر شده بود بعد از راهیابی به فهرست نامزدهای بوکر به هزاران نسخه افزایش یافت.در فهرست نامزدهای نهایی این دوره از جایزه بوکر نام «نظیفه محمد» نویسنده بریتانیایی - سومالیایی برای «مردان طالع» نیز قرار گرفته بود.
برچسب ها: جایزه ادبی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها