به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۳۰۶۶۷۲

آبان؛ آلوده‌ترین ماه تهران از نظر ذرات معلق

آبان؛ آلوده‌ترین ماه تهران از نظر ذرات معلق
گروه جامعه: کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آبان‌ماه با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه پایتخت از ابتدای سال از منظر آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون بوده است.
سولماز احدی با بیان اینکه وقوع شرایط نسبتاً پایدر و سکون نسبی جوی در بیشتر روزهای ماه جاری در تشدید غلظت بیشتر آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات ریز معلق موثر بوده‌اند، افزود: ۹ روز از مجموع روزهای آلوده آبان طی ۱۳ روز انتهایی ماه گذشته اتفاق افتاده است. این وضعیت می‌تواند زنگ خطری برای افزایش غلظت آلایندگی و تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال باشد.

او با بیان اینکه روز اول آبان، آلاینده دی اکسید گوگرد با شاخص ۸۴ به عنوان آلاینده شاخص شهر تهران ثبت شد، اضافه کرد:  این شرایط تاکنون به‌ندرت در شهر تهران رخ داده  است البته افزایش چشمگیر غلظت این آلاینده تا اواسط ماه ادامه یافت و پس از آن دوباره به روند قبل بازگشت. این افزایش مقطعی می‌تواند به دلیل استفاده برخی صنایع از سوخت با کیفیت پایین و حاوی سولفور بالا باشد.

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با تاکید بر اینکه تردد و ترافیک بالا در معابر شهری، اجرا نشدن قوانین و مقررات مربوط به نوسازی ناوگان، سهم بالای خودروهای فرسوده و آلاینده و تردد انواع موتورسیکلت‌های آلاینده و فرسوده در تولید و انتشار آلاینده‌های هوا از نقش تعیین کننده‌ای برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: کیفیت هوا در این بازه زمانی متاثر از شرایط هواشناسی بود، به گونه‌ای که کاهش محسوس سرعت باد و پایداری در بیشتر روزها منجر به انباشت آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا شد.

براساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال گذشته طی آبان‌ماه ۱۰ روز بود که در سال جاری به ۱۳ روز افزایش یافته است. تعداد روزهای فراتر از حد مجاز از ابتدای سال جاری ۵۳ روز بوده است که در مدت مشابه سال گذشته این آمار برابر با ۶۲ روز گزارش شد. بنابراین در مجموع کیفیت هوا در سال جاری تا کنون مطلوب‌تر از سال قبل بوده است.
برچسب ها: آلودگی هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها