کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنان نمی‌توانند در نمایشنامه‌های تلویزیونی حضور داشته باشند

دستورالعمل تازه طالبان درباره زنان

1 آذر 1400 ساعت 9:08


گروه بین الملل: محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان،دستورالعمل جدیدی را برای رسانه های تصویری معرفی کرده که براساس آن زنان نمی‌توانند پس از این در نمایشنامه‌های تلویزیونی نقش و حضور داشته باشند.
این "دستور‌العمل" ۸ ماده‌ای وزارت امر به معروف دولت طالبان پخش "فیلم‌های مغایر اصول شرعی و افغانی، فیلم‌هایی‌ که سبب بد‌اخلاقی اجتماعی می‌شوند، برنامه‌های تفریحی انتقادی از شخصیت‌ها، انتشار تصاویر نیمه‌برهنه مردان، پخش اخبار از سوی زنان بی‌حجاب و تصاویر پیامبران و صحابه" را در رسانه‌های تصویری منع می‌کند.
جواد مجددی از اعضای اتحادیه خبرنگاران در افغانستان گفت  لحن وزیر اداره امر به معروف طالبان با رسانه‌ها دستور‌ی نبود اما به گفته‌ او، تاکید روی برخی جملات این دستور‌العمل، رسانه‌ها را ملزم به اجرای آنها می‌کند.
او گفت اگر موارد تذکر داده شده در این دستورالعمل مو به مو اجرا شود، تلویزیون‌ها با کمبود محتوا مواجه خواهند شد و بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در داخل افغانستان مسدود می‌شوند چراکه به گفته او، بیشتر "شبکه‌های خصوصی تلویزیونی از طریق پخش اعلانات تجاری درآمد كسب می‌كنند.
احمدالله وثیق، معاون سخنگوی حکومت طالبان هم گفت که این دستور‌العمل  توسط وزارت عدلیه (دادگستری) به رسانه‌ها ارایه شده است.نخستین شبکه دولتی تلویزیون ملی افغانستان توسط سردار داود، رئیس جمهور وقت در سال ۱۳۵۶ بنیانگذاری شد که تاکنون فعال است.در دو دهه گذشته، بیش از ۲۰ شبکه تلویزیون‌ خصوصی در افغانستان تاسیس شد که به عنوان دستاورد عمده آزادی بیان در این کشور شناخته می‌شد. برخی از این شبکه‌ها، پس از روی کار آمدن طالبان تعطیل شده اند.
تلویزیون‌های خصوصی بیشتر با دوبله سریال‌های خارجی و برنامه‌های شاد محبوبیت زیادتری بدست آورده‌اند.پس از روی کار آمدن طالبان، محتوای  تلویزیون‌های داخلی نیز در حال تغییر است و جای برنامه‌های شاد و موسیقی را بیشتر برنامه‌های مذهبی و بحث های‌سیاسی پر می‌کند.در همین حال خبرنگاران و مجریان زن اکثرا در تمامی ولایات افغانستان از حضور در رسانه‌های محلی شنیداری و تصویری، منع شده‌اند.
بسیاری از خبرنگاران زن می‌گویند نگران امنیت جان شان هستند. از زمان سقوط دولت سابق افغانستان به دست طالبان، ده ها تن از مجریان بویژه زن و خبرنگاران تلویزیون‌های خصوصی،افغانستان را ترک کرده‌اند.

 


کد مطلب: 306721

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306721/دستورالعمل-تازه-طالبان-درباره-زنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir