به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۳۰۶۸۰۱

ایجاد تصاویر ۳ بعدی از باکتری‌ها با روشی جدید

ایجاد تصاویر ۳ بعدی از باکتری‌ها با روشی جدید
گروه علمی: محققان دانشگاه کنتیکت آمریکا در مطالعه اخیرشان یک حسگر تصویربرداری فوق حساس ساخته‌اند که می‌تواند به سرعت و با دقت بالا بر رشد باکتری‌ها نظارت کند.به گزارش ایسنا، روش این محققان شامل تاباندن نور لیزر بر یک نمونه باکتری و ثبت تصاویری از آن در جهات مختلف است تا بتوان یک تصویر سه‌بعدی از باکتری مذکور به دست آورد. این تصاویر سه‌بعدی جزئیات قابل توجهی در مورد رشد و ویژگی‌های باکتری‌ها ارائه می‌دهند که این امر می‌تواند به محققان در شناسایی سریع آنتی بیوتیک‌های مفیدی که قادر به کشتن این باکتری هستند، کمک کند.
 
تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی یک فرآیند چالش برانگیز است و طی آن نمونه باکتریایی که از بیمار جدا شده است، معمولا روی یک محیط مغذی(nutrient medium)، کشت داده می‌شود. کارشناسان آزمایشگاه برای انجام این کار باکتری‌ها را در معرض آنتی بیوتیک‌های مختلف قرار می‌دهند و تنها در این صورت است که آنها می‌توانند ارزیابی کنند که آیا باکتری‌ها نسبت به داروهای خاصی حساس هستند یا خیر. انجام این روند در آزمایشگاه حتی در صورت حضور باکتری‌های کافی باز هم ممکن است چند روز به طول بینجامد.

به این ترتیب، توسعه روش‌هایی که بتوان توسط آنها خیلی سریع این روند را تشخیص داد، امری ضروری است. روشی که محققان آمریکایی طی این مطالعه توسعه داده‌اند، مبتنی بر تصویربرداری سه بعدی از باکتری‌ها است و می‌تواند اطلاعات بیشتری نسبت به تصاویر دو بعدی معمولی از باکتری‌ها در اختیار پزشکان قرار دهد.روش توسعه یافته جدید بر خلاف روش‌های پیشین دید کلی و دقیق‌تری از  میزان ماندگاری و تکثیر باکتری‌ها ارائه می‌دهد.
"گوآن ژنگ"(Guoan Zheng) یکی از توسعه‌دهندگان این فناوری جدید در این باره گفت: با در دست داشتن مدل سه‌بعدی از یک باکتری می‌توان سرعت رشد باکتری را اندازه‌گیری کرد.

روشی که طی این مطالعه محققان آمریکایی توسعه داده‌اند، شامل یک لیزر برای تاباندن بر روی نمونه باکتری و یک حسگر پوشیده شده از ریزدانه‌هایی است که نور را پراکنده می‌کند و بخش دیگر نیز یک ابزار کنترل دما است که به محققان اجازه می‌دهد باکتری‌ها را در یک دمای مناسب برای کشت نگه دارند. در نهایت نیز کل سیستم باید در یک انکوباتور معمولی قرار گیرد.

محققان پس از تصویربرداری از نمونه باکتری در موقعیت‌های مختلف، الگوهای نور پراکنده حاصل از این روش را با استفاده از یک روش تصویربرداری به نام ptychography بازسازی کردند. این روش به تولید تصاویر سه بعدی منجر شد. این روش بسیار سریع است و به محققان اجازه می‌دهد تا در عرض ۱۵ ثانیه از باکتری‌ها تصویربرداری کنند و رشد آنها را در زمان حال ردیابی کنند.
برچسب ها: آنتی بیوتیک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها