به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۰۶۸۲۱

درخشش "چشم گربه" در فضا

درخشش "چشم گربه" در فضا
گروه علمی:ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام فیلمی زیبا از سحابی چشم گربه منتشر کرد.به گزارش ایسنا،سحابی چشم گربه که با نام ان‌جی‌سی ۶۵۴۳ نیز شناخته می‌شود، یک سحابی سیاره‌نما است که در صورت فلکی اژدها قرار دارد. این سحابی از نظر ساختار، جزو پیچیده‌ترین سحابی‌های شناخته‌ شده است.
 
سحابی سیاره‌نما نوعی سحابی گسیلشی است که از گاز و پلاسما تشکیل شده‌ است. این نوع سحابی‌ها پس از مرگ ستارگان به وجود می‌آیند.سحابی چشم گربه زمانی که ستاره‌ای مانند خورشید شروع به تمام شدن هلیوم و سوزاندن کرد و ابرهای عظیم گاز و غبار را به بیرون راند، شکل گرفت. این انفجارها گاها می‌توانند ساختارهای تماشایی مانند آنچه در اینجا دیده می‌شود را تشکیل دهند.

در این فیلم کوتاه صوتی سازی شده(sonification) یک اسکن رادار مانند در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند تا صدایی را ایجاد کند. نورهایی که دورتر از مرکز هستند با صداهای بالاتر نمایش داده می‌شوند در حالی که نورهای روشن‌تر نزدیک به مرکز بلندتر هستند. داده‌های حاصل از تلکسوپ فضایی هابل و رصدخانه اشعه ایکس چاندرا در این فیلم کوتاه صوتی سازی شده، استفاده شده است.

روش صوتی سازی، روشی جدید است که تجربه حسی متفاوت را به ارمغان می‌آورد. صوتی سازی به مخاطبان و علاقه‌مندان فضا از جمله جوامع نابینا و کم‌بینا اجازه می‌دهد تا به تصاویر نجومی گوش داده و آنها را حس کنند.
برچسب ها: ناسالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها