به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۳۰۶۸۸

استیصال دولت اوكراين در برابر معترضان

گروه بين الملل: درگیری‌های اوکراین در هفته‌های اخیر شدت فزاینده‌ای یافته و در حال حاضر به نظر می‌رسد که دولت این کشور در مقابل مخالفان به استیصال افتاده است. رفتار هر دو طرف درگیر در اوکراین خشونت آمیز بوده و به همین دلیل با انتقادهای بی‌شماری روبرو شده‌اند. اما دلایل اهمیت بحران این کشور برای جامعه جهانی چیست؟
استیصال دولت اوكراين در برابر معترضان

آلیش اوهورا در گزارشی برای روزنامه آیریش ایندیپندنت به بررسی پنج دلیل اهمیت ویژه بحران اوکراین، در حالیکه یک قرن از آغاز جنگ جهانی اول می‌گذرد، پرداخته و می‌نویسد: 1. آینده اروپا: موضوع مهم برای اروپا، تنها تامین گاز مورد نیازش نیست، بلکه اوکراین تقریبا مهمترین کشور شوروی سابق است که در شرق اروپا قرار دارد.
جمعیت 48 میلیونی اوکراین تعیین کننده است و نفت و گاز اروپا که از سوی روسیه تامین می‌شود، از مرزهای اوکراین می‌گذرد. اعتراضات گسترده‌ای که در حال حاضر در کی‌یف در جریان است، از ناکامی‌ ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، در امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا نشات گرفت. با این حال همچنان در اوکراین دو دستگی وجود دارد و برخی تردید دارند که با توجه به ارتباط تاریخی این کشور با روسیه، پیوستن به اتحادیه اروپا، انتخاب درستی باشد.
نتایج یک نظرسنجی که اخیرا صورت گرفت، به این تردید دامن زد. طبق این نظرسنجی 44 درصد از اذهان عمومی اوکراین از پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند در حالی که 20 درصد از آن‌ها همچنین در این خصوص تردید دارند.

2. روسیه‌ی پوتین: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و تلاش‌ها و تهدیدهای سیاسی و اقتصادی‌اش، اصلی‌ترین دلیل دور ماندن اوکراین از دسترس غرب است. او، اوکراین را بخشی اساسی و جدایی ناپذیر از اقدامات اقتصادی روسیه می‌بیند و اخیرا سعی کرد با کاهش قیمت گاز صادراتی به این کشور و ارائه وامی 15 میلیارد دلاری، کی‌یف را در دست خود نگاه دارد.
پوتین با یانوکوویچ ارتباط نزدیکی دارد. اما یانوکوویچ اشتباهات بزرگی از جمله محبوس کردن یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین را مرتکب شده و قادر به نجات اوکراین از مهلکه بحران جهانی اقتصاد نیز نبود.

3. زخم‌های اروپای مرکزی همچنان التیام نیافته‌اند: حتی پیش از جنگ جهانی اول نیز این منطقه بارها تقسیم شده بود و کشورهای مختلفی به بخش‌های مختلف آن حکمرانی می‌کردند. روسیه و آلمان سال‌ها بر این ناحیه فرمانروایی کردند، اما کشورهایی که در گذشته از فشار آن‌ها رنج برده‌اند، همچنان در راستای رشد و توسعه اقتصادی، اختلاف خود را پنهان می‌کنند.
حتی بدون دخالت روسیه و آلمان، همچنان روابط پیچیده‌ای بین کشورهای این ناحیه برقرار است. برای مثال من در سفر اخیر خود به لیتوانی، علی رغم ظاهر موضوع متوجه روابط خوب این کشور با لهستان شدم که تاریخچه آن به پیش از جنگ جهانی اول باز می‌گردد. این رابطه در شرایطی ادامه دارد که لهستانی‌ تبارهای لیتوانی و لیتوانی تبارهای لهستان در کشورهای یکدیگر تنش‌هایی ایجاد می‌کنند و یا با محدودیت‌هایی رو به رو هستند.
برای مثال زبان لیتوانیایی از دروس آموزش لهستان حذف شده است. اما شرایط در اوکراین بسیار وخیم‌تر از این چیزهاست.

4. حزب سوا بودا (آزادی) اوکراین: حزب راست افراطی اوکراین که حمایت از آن در این کشور رو به افزایش است، در خط مقدم مبارزات خیابانی برای کسب دموکراسی در کی‌یف حضور دارد. احزابی مانند حزب آزادی اوکراین در حال کسب موفقیت‌هایی در سطح اروپا هستند. این حزب بخشی از اتحاد جنبش‌های ملی گرایانه اروپاست که از جمله آن‌ها می‌توان به حزب جوبیک مجارستان، گلدن داون یونان و حزب ملی انگلیس اشاره کرد. اظهارات یهودی ستیزانه اولگ تیاگنیبوک، رهبر حزب آزادی اوکراین تاکنون چندین بار خبر ساز شده است. برای مثال وی مدعی شده است که اوکراین را یک گروه مافیای یهودی روس، هدایت می‌کند.

5. آمریکا: بله، این موضوع برای آمریکا نیز حائز اهمیت است. هر چقدر که اوکراین بیشتر به غرب نزدیک شود واشنگتن بهتر می‌تواند با این کشور مناسبات سیاسی و اقتصادی برقرار کند. با این حال آمریکا نباید روسیه را خشمگین کند زیرا در حال حاضر کرملین می‌تواند در حل و فصل مشکلات منطقه‌ای از جمله در سوریه، نقشی تعیین کننده ایفا کند.

 

مرجع : ايسنا