کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واردات یونجه به تحریم ارتباط ندارد

تجارت نیوز , 1 آذر 1400 ساعت 17:54


گروه اقتصادی: کمبود نهاده دامی در زمستان بیشتر شده است. شهریور امسال خبر آمد ۱۵۰ هزار تن یونجه از روسیه وارد کشور می‌شود اما علی رغم وعده‌ها هنوز یونجه‌ها به دست دامداران نرسیده است.امسال خشکسالی نهاده دامی را به شکل جهانی گران کرد. در ایران اما وضعیت متفاوت است. علاوه بر خشکسالی تحریم‌های داخلی و خارجی باعث شده نهاده در بازار کمیاب و به شدت گران شود.

 
گویا قرار بود با واردات یونجه از روسیه نیاز بخشی از دامداران برطرف شود اما چرا یونجه‌های روسی هنوز به دست دامداران نرسیده است؟مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور توضیح داد: نخستین محموله یونجه به مقدار ۵۰ هزار تن وارد ایران و در انبار گمرک آستارا خالی شده است. اینکه چرا به یک باره ۱۵۰ هزار تن از روسیه بارگیری نشده دلیل دارد. مهترین دلیل این است که بندر امکان نگهداری ۱۵۰ هزار تن یونجه را نداشت.مجتبی عالی گفت: این یونجه‌ها در مرحله آزمایش هستند تا بعد از گذراندن این مرحله به دامداران توزیع شود. متاسفانه علت وقفه در توزیع یونجه این بوده که برخی دلال‌ها در زمینه ترخیص این نهاده سنگ‌اندازی می‌کنند تا بتوانند یونجه‌های احتکار شده خودشان را در بازار بفروشند.
 
قیمت یونجه چقدر است؟
او با اشاره به قیمت یونجه اظهارکرد: اکنون قیمت یونجه در بازار آزاد بین شش تا هفت هزار تومان است. با ترخیص این یونجه‌ها و توزیع آن به بازار قیمت یونجه با رعایت برخی شروط به پنج هزار تومان می‌رسد. با این تفاوت که یونجه ایرانی با پروتئین ۱۴ به دست دامداران می‌رسید اما یونجه‌های وارداتی پروتئین ۲۱ را دارند.

عالی گفت: اکنون یونجه با ارز آزاد وارد کشور می‌شود. اگر دولت به واردکنندگان ارز نیمایی اختصاص دهد و همچنین هزینه انبارداری و مدت ترخیص کالا طولانی نشود، یونجه با قیمت مناسبی به دست دامداران می‌رسد.

واردات یونجه به تحریم ارتباط ندارد
برخی دامداران می‌گویند ابتدای مهر یونجه را سفارش دادیم و پول آن را واریز کردیم با وجود اینکه هم اکنون در روزهای پایانی آبان ماه هستیم هنوز بارگیری این نهاده‌ها انجام نشده است. در این میان برخی دامداران معتقدند واردات یونجه به دلیل تحریم از روسیه منتفی شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: واردات یونجه منتفی نشده است. واردات این نهاده هرگز به تحریم ارتباط ندارد. متاسفانه تجار و تولیدکنندگان با برخی خود تحریمی‌های داخلی رو به رو هستند که چنانچه این بروکراسی‌ها کمتر شود، خوراک دام به موقع به دست دامداران می‌رسد.پیش از این سید احمد مقدسی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از منتفی شدن واردات یونجه خبر داد و گفته بود:واردات یونجه به کشور صرفه اقتصادی ندارد.


کد مطلب: 306908

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306908/واردات-یونجه-تحریم-ارتباط-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir