به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۰۶۹۲۳

احتمال انتقال دائمی کرونا میان انسان و حیوان

احتمال انتقال دائمی کرونا میان انسان و حیوان
گروه علمی:شواهد نشان می‌دهد کووید ۱۹ به طور دائمی در حال گردش میان انسان و حیوان است و این موضوع می‌تواند باعث بروز یک همه گیری دیگر شود. فارغ از اینکه ویروس کرونا از خفاش نشات گرفته باشد و یا پنگولین (مورچه خوار)، از زمانی که این ویروس وارد بدن انسان شده شاهد جهش‌های متعددی بوده است. حال دانشمندان نگران هستند این ویروس دوباره وارد حیات وحش و بدن حیوانات شده و در آینده منجر به بروز انواع جهش یافته این ویروس شود.
 
یافته‌های محققان نشان می‌دهد پس از ظهور کووید ۱۹ در شهر ووهان چین، اواخر سال میلادی گذشته این ویروس وارد بدن سمور در مزرعه پرورش خز در دانمارک شد. مواردی نیز مشاهده شد که این ویروس پس از انتقال از انسان به سمور، دوباره از سمور به انسان منتقل شده است.

در مورد بعدی، همزمان با شدت یافتن همه گیری کرونا در شهر نیویورک، کارکنان باغ وحش این شهر که به ویروس کرونا آلوده بودند، این ویروس را به شیر‌ها و ببر‌ها منتقل کردند. همچنین تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهد کووید ۱۹ به گوزن‌ها انتقال یافته و آن‌ها یکدیگر را با این ویروس آلوده می‌کنند.

نخستین موارد انتقال ویروس کرونا به سگ در هنگ کنگ مشاهده شد و سپس موارد بی شماری در آمریکا و کشور‌های دیگر از آلوده شدن سگ‌های خانگی به کووید ۱۹ حکایت داشت. این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

واکسن هاری بیش از یکصد سال است که کشف شده اما هم اینک سالانه ۵۹ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به هاری ناشی از گاز گرفتن و یا تماس با سگ‌ها جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که انسان‌ها به طور دائم در حال جداسازی سگ‌های آلوده، درمان آن‌ها و نیز استفاده از واکسن سالانه هستند.

دانشمندان نگران هستند انتقال ویروس کرونا به حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها باعث حضور دائمی کرونا در زندگی بشر شود. همچنین از آنجا که احتمال وقوع جهش‌های ژنتیکی کووید ۱۹ در حیوانات وجود دارد، بازگشت این ویروس‌های جهش یافته به انسان می‌تواند باعث بروز موج دیگری از همه گیری در جهان شود.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها