به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب : ۳۰۶۹۳۴

با هدف رفع تحریم‌ها عازم وین می‌شویم

با هدف رفع تحریم‌ها عازم وین می‌شویم
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  گفت: همواره سعی شده رابطه ایران و آژانس روابطی فنی و در چارچوب پادمان باشد .
 سعید خطیب‌زاده  همچنین گفت : تمرکز ما این است که گفت‌وگوهای وین جدی باشد و طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک جانبه و فراسرزمینی است که علیه ایران اعمال شده است.این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای خلیج فارس و منطقه به نتیجه نمی‌رسد، گفت: من این اظهارات را ندیده‌ام ولی مواضع ما کاملا روشن است و پیش از این نیز در مورد آن توضیح داده‌ایم. آنچه که در وین انجام می‌شود. تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که به صورت یکجانبه، فراسرزمینی، ظالمانه و غیر قانونی بر علیه ایران اعمال شده است.
خطیب زاده ادامه داد: دستور کار ما در مذاکرات وین روشن است، در مورد منطقه نیز دستور کار ما روشن است، ما در مورد مسائل منطقه با کشورهای منطقه به صورت دو جانبه مستقیم و یا چند جانبه صحبت می کنیم و در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه نیز با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب این تحریم‌ها هستند یا در چارچوب‌های قانونی مسئولیتی در این زمینه دارند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه اگر در این شورا اقدام و یا تصمیم منفی علیه ایران گرفته شود. تاثیر آن بر مذاکرات وین چیست؟ اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفته‌ام ما امشب سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داریم، همواره سعی شده که روابط ایران و آژانس فنی و در چهارچوب پادمان، اساسنامه و رویه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و امیدواریم این سفر نیز مانند سفرهای قبلی سفر سازنده‌ای باشد.
خطیب زاده با تاکید بر اینکه ما همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم که در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی از کشورها، اهداف و اغراض سیاسی خود را به نام آژانس جلو ببرند، گفت: ما در چهارچوب تحولات و بر اساس شرایط تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.خطیب زاده ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران انجام شده است و متاسفانه با سکوت برخی از کشورهای مدعی نیز همراه بوده است تاثیر قابل توجهی بر برخی از ابعاد فنی گذاشته است و این مسائل بین ما و آژانس در چهارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مواضع برخی از مقامات اروپایی از جمله فرانسه در مورد ایران و مذاکرات با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری دور جدید مذاکرات وین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که برخی از کشورها با توجه به نوع مواضع رسانه‌ای شان با نزدیک شدن به مذاکرات وین دچار اشتباهات محاسبه‌ای شدند و فکر می‌کنند که با ادعاهای رسانه‌ای می‌توانند جای مجرم و متهم را عوض کنند.این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: بهتر است همه متمرکز شویم بر اینکه گفت‌وگوهای وین جدی باشد و طرف‌های مقابل در مذاکرات به خوبی می‌دانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی است که علیه ایران اعمال شده است.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر احتمال توافق موقت بین ایران و طرف‌های مقابل در مذاکرات وین، گفت: من در مورد اظهارات مبهم و گمانه زنی رسانه‌ای موضعی نمی‌گیرم. آنچه که باید بر روی آن متمرکز شویم گفت‌وگوهای ما در وین است. ایران با اراده جدی بر رفع تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ضد ملت ایران اعمال شده با یک تیم کامل و بر اساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم که طرف‌های مقابل نیز به جای این شبهه افکنی‌های رسانه‌ای و عملیات‌های روانی که به زعم خودشان فکر می‌کنند با این اقدامات در زمان نزدیک شدن به مذاکرات وین شاید بتواند ماهی از آب‌های آلوده بگیرند به جای آن سعی کنند با اراده جدی و نیت خوب و در سایه توافق عملی و جامع الاطراف در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ضد مردم ایران اعمال کردند در مذاکرات وین حضور پیدا کنند و اگر این اراده جدی را نداشته باشند و یا بخواهند این اراده جدی را با نیت‌های غیر سازنده همراه کنند قطعا پاسخ ایران نیز متناسب با آن خواهد بود.

 
برچسب ها: مذاکرات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها