کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انواع کارتن‌سازی و روش‌های ساخت کارتن

2 آذر 1400 ساعت 9:12

گروه کسب و کار: مجموعه عملیات های برش و چاپ و چسب که روی ورق آماده کارتن انجام می شود را کارتن سازی گفته می شود. کارتن سازی از نظر اقتصاد دانان یکی از ده شغل برتر از نظر درآمدی در دنیا می باشد و در ایران یکی از هفت شغل پردرآمد می باشد.


بیشتر کارتن‌ها به طور عمده به دو شکل عرضه می‌شوند. کارتن‌های تاشو و کارتن‌های جعبه سفت و سخت؛ و فعالیت چاپ روی کارتن نیز، برای این نوع از کارتن‌ها کاربرد دارد.

کارتن‌های تاشو آن‌هایی هستند که از یک صفحه تخته‌ای ساخته می‌شوند. جنس این نوع کارتن می‌تواند مقوا، تخته موجدار یا تخته فیبر باشد. یک ورق به تنهایی براساس یک قالب برش داده می‌شود و سپس برای ساخت جعبه یا کارتن تا می‌شود که به این دلیل به این نوع از کارتن‌ها، کارتن‌های تاشو می‌گویند.
یک نمونه بسیار متداول از کارتن سازی تاشو که می‌توان نام برد، یک جعبه پیتزا است که در آن ورق موجدار به تنهایی قرار دارد تا قسمت‌های بالا، پایین و کناره‌های جعبه ساخته شود.
پنج دسته مختلف کارتن سازی بر اساس متریال و نحوه ساخت
بسته به متریال مورد استفاده و همچنین ساخت و ساز، کارتن‌های بسته بندی بطور گسترده در پنج دسته مختلف قرار می‌گیرند.

کارتن سازی راه راه
کارتن سازی راه راه، کارتن‌های سبک و در عین حال محکم هستند که با تا کردن مقوا‌های راه راه ساخته شده‌اند. ساختار اصلی مقوای راه راه شامل تخته‌های ساخته شده از کاغذ سیلندر یا فلزی قوس دار بین دو لایه مقوای ساخته شده از کاغذ سنگین است.
این حالت از کارتن سازی راه راه مقاومت بیشتری در برابر خمش و خرد شدن، نسبت به سایر کارتن‌های بسته بندی دارد. تخته‌های راه راه بسته به چگالی قوس‌ها یا فلوت‌ها و همچنین ضخامت تخته‌ها، انواع مختلفی دارند.
کارتن‌سازی راه راه اغلب برای ساخت یک جعبه دیواری دو جداره یا سه جداره که نسبت به دیگر کارتن‌های بسته بندی، قوی‌تر و ضخیم‌تر هستند، ترکیب می‌شوند.
این حالت اجازه می‌دهد تا چاپ کارتن راه راه در صنعت حمل و نقل که افراد در آن وسایل سنگین را جابجا می‌کنند، استفاده شود.



کارتن سازی راه راه سبکتر و کم هزینه‌تر در بسته بندی‌های خرده فروشی یا در بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. به عنوان مثال کارتن سازی راه راه در ساخت کارتن پیتزا از تخته‌های راه راه تک جداره ساخته می‌شوند.
کارتن سازی راه راه به راحتی قابل بازیافت است، مگر اینکه با پلاستیک روکش شود. این نوع چاپ کارتن اغلب با اشکال دیگر کاغذ، ورقه ورقه شده‌اند که امکان چاپ غنی و تمام رنگی را فراهم می‌کند؛ که در اصطلاح چاپ به آن‌ها کارتن‌های لمینتی گفته می‌شود.

کارتن سازی مقوایی
مقوا را می‌توان به راحتی با رنگ‌های غنی چاپ کرد، می‌توان با مواد دیگر روکش کرد و به هر شکلی قابل جابجایی است. این نکته باعث می‌شود کارتن سازی مقوایی برای صندوق‌های خرده فروشی که در قفسه‌های فروشگاه است، کاملاً جذاب به نظر رسیده و ایده آل شوند.
از مقوا نیز برای تهیه تابلو‌های راه راه استفاده می‌شود. برای این کار از یک روش کارتن سازی ویژه به نام کانتینر استفاده می‌شود.
مقوا معمولاً در بسته بندی لوازم الکترونیکی، بسته بندی اسباب بازی و لوازم آرایشی، بسته بندی دارویی، بسته بندی ثابت، بسته بندی سیگار و ... استفاده می‌شود.
چاپ بر روی کارتن سایز مقوایی آسان است و همچنین چاپ کارتن مقوایی می‌تواند شامل نقش برجسته‌ای باشند. علاوه بر این، بسته بندی کارتن سازی مقوایی در برابر ضربه مقاوم بوده و خاصیت ضد آب نیز می‌تواند داشته باشد.
این نوع کارتن سازی مقوایی به راحتی قابل بازیافت است، مگر اینکه با پلاستیک روکش شوند یا با جوهر فلزی چاپ شوند.

کارتن سازی آسپیتیک
کارتن سازی آسپیتیک ظروف چند لایه‌ای هستند که عموما برای نگهداری مواد غذای مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آن‌ها معمولاً برای ذخیره آب میوه‌ها، سوپ‌ها، غذای بچه‌ها و حتی دسر‌ها استفاده می‌شوند. بسته بندی آسپتیک نه تنها ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد بلکه ارزش غذایی، رنگ و بافت آن‌ها را نیز حفظ می‌کند.
بسته بندی آسپتیک همچنین می‌تواند در برابر درجه حرارت‌های بالا مقاومت کند و در اثر داشتن محصولات اسیدی به مرور زمان دچار خوردگی نمی‌شود.
چندین ماده مورد استفاده در ساخت کارتن آسپتیک وجود دارد که بازیافت آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. کارتن سازی آسپتیک از لایه‌های پلی اتیلن، مقوا، آلومینیوم و لایه‌های پلاستیکی بیشتری ساخته می‌شوند. این لایه‌ها با استفاده از گرما یا چسب به یکدیگر متصل می‌شوند.

 کارتن سازی شیروانی
کارتن سازی شیروانی، کارتن‌های چند لایه هستند که برای ذخیره محصولات غذایی در یخچال استفاده می‌شوند. از این کارتن‌ها برای ذخیره محصولاتی مانند شیر و آب میوه استفاده می‌شود. تاپ‌های شیروانی نوعی کارتن آسپتیک است که درپوش پلاستیکی مجزا در قسمت بالای کارتن ارائه می‌شود.
این امر باعث می‌شود کارتن قابل استفاده مجدد باشد. شیر یا آب میوه را می‌توانید در کارتن نگهداری کرده و در یخچال نگهداری کنید و در صورت لزوم می‌توان آن را ریخت.

کارتن سازی تخم مرغ
این کارتن‌سازی معمولا از کاغذ بازیافت شده یا خمیر قالب ساخته می‌شوند و دارای شکل خاصی هستند که تخم مرغ‌ها را به خوبی در خود جای داده و از ضربه دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. در برخی موارد، کارتن‌های تخم مرغ نیز از جنس پلاستیک یا فوم پلی استایرن شفاف ساخته می‌شوند.

مواد اولیه مورد نیاز در کارتن سازی
مواد اولیه کارتن سازی شامل ورق خام، مقوای نازک برای لمینت، مرکب برای چاپ، چسب سیلیکات، کلیشه، قالب دایکات، تسمه و سوزن منگنه میباشد.

کارتن ساز موفق کیست؟
یک کارتن ساز زمانی موفق است که توان تولید انواع کارتن و جعبه را داشته باشد. تجهیزات و ماشین آلات شما اگر بروز باشد شما می توانید همه نوع کارتن را با ظرفیت بالا تولید کنید. اما با ارزان ترین خط تولید هم می توانید کارتن با کیفبت تولید کنید.



نحوه بسته بندی کارتن
یادمان باشد یک بسته بندی یا packing خوب می تواند در فروش سریع محصول کمک کند. امروزه بسته بندی با کارتن یکی از اقتصادی ترین و راحت ترین گزینه های محصولات می باشد.
کارتن ها در بخش های مختلفی مانند پاکت پستی ، کارتن پستی نیز کارایی و استفاده میشود که میتوانید قیمت جعبه و کارتن را از ما استعلام کنید .
از بین تمامی جعبه هایی که در بازار وجود دارد جعبه کادو ویا باکس کادو طرفداران زیادی دارد دلیل این محبوبیت هم به دلیل این است که وقتی برای دیگران به مناسبت های مختلف کادو میخریم باید در کنار آن هم یک باکس کادو و یا جعبه کادو خریداری شود. انتخاب یک جعبه کادو که هم زیبا باشد و هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد به عوامل زیادی بستگی دارد مانند کیفیت مواد اولیه که استفاده شده هر چقدر که که کیفیت مواد استفاده شده و یا همان مواد اولیه بالا باشد جعبه کادو زیباتر به نظر می رسد، یکی دیگر از عواملی که سبب بالارفتن کیفیت باکس کادو می شود کیفیت روکش آن است هرچه سطح مقوا صاف تر و با کیفیت تر باشد در نتیجه روکش هم صاف می شود.
 
ضرورت خرید جعبه کادو
در اغلب موارد ارزش و جلوه ی کادو به خرید و انتخاب مناسب کارتن آماده می باشد پس بهتر است که هنگام خرید هدیه به خرید جعبه یا باکس کادو  با کیفیت و زیبا توجه کنیم تا ارزش و زیبایی هدیه مان را حفظ کنیم با ما تماس بگیرید خدمات به روز دریافت کنید
جعبه و باکس کادو در بسیاری از موارد برای هدیه دادن ضروری است، چرا که از لحاظ ظاهری کار چندان پسندیده‌ ای نیست که بخواهیم هدیه را بدون جعبه به افراد تقدیم کنیم. با توجه به شکل و محتوای هدیه باید مناسب ‌ترین جعبه هدیه را انتخاب و خریداری کرد. به این ترتیب می‌ توانیم ظاهری ارزنده ‌تر به هدیه خود ببخشیم.
 
جعبه کادو از جمله ملزوماتی است که هنگام هدیه دادن به آن نیاز داریم. باکس‌ های کادو در رنگ ‌ها و طرح‌ های متنوعی در بازار موجود هستند که با توجه به سلیقه خود می ‌توانید اقدام به خرید آن کنید. زمانی که کادو را در چنین جعبه ‌های شکیلی قرار می ‌دهیم، در واقع به گیرنده هدیه نشان می ‌دهیم که تا چه اندازه برایمان ارزشمند است.
 انتخاب جعبه کادو چندان هم کار آسانی نیست. تنوع محصولات موجود در بازار در بیشتر مواقع تصمیم ‌گیری را دشوار می‌کند. البته نکته ‌ای که وجود دارد این است که باید سلیقه گیرنده هدیه را بر سلیقه خود ارجح بدانیم.
 سعی کنید جعبه ‌ای با کیفیت خریداری کنید که تحمل وزن کادو را داشته باشد و زود غیر قابل استفاده نشود. کیفیت جعبه در زیبایی ظاهری آن نیز موثر است. همچنین روکش جعبه نیز در ظاهر آن اثر دارد. هرچه مقوای به کار رفته در ساخت آن باکیفیت ‌تر باشد، جعبه زیباتر به نظر می ‌رسد.
 
چرا به جعبه کادو نیاز داریم؟
در بسیاری از موارد ممکن است هدیه‌ ای زیبا تهیه کنیم ولی پاکت یا جعبه کادوی مناسبی نداشته باشیم. به همین دلیل باید گفت که اهمیت وجود جعبه نیز فراوان است. به این ترتیب می ‌توانیم کادویی بسیار شکیل را به عزیزانمان تقدیم کنیم.
 برای اینکه به افراد ثابت کنیم که چقدر برایمان اهمیت دارند، باید به چنین جزئیاتی توجه کنیم. اگر کادوی خریداری شده را با جعبه اصلی به افراد هدیه کنیم، جلوه چندان مناسبی ندارد. از این جعبه ها می توانیم برای روز پدر، روز مادر، ولنتاین ، سالگرد ها ، تولد ، حنابندان ،  و روزهای خاص استفاده کنیم.
 
توجه به تطابق میان هدیه و باکس کادو
پس از خرید هدیه باید به سراغ انتخاب جعبه کادو برویم. نکته مهم تناسب میان این دو است. اگر جعبه کوچک و یا بسیار بزرگ ‌تر باشد قابل استفاده نخواهد بود. از سویی دیگر طرح جعبه نیز برای مناسبت ‌های مختلف متفاوت است.
 مثلا برای خرید باکس کادو برای کودکان اصولا از رنگ ‌های شاد و طرح ‌های کارتونی استفاده می ‌شود. در حالی ‌که برای آقایان اصولا طرح‌ هایی با رنگ‌ های تیره و ساده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
 
نکات مهم در خرید جعبه کادو
در خرید جعبه کادو باید به چند نکته توجه کنیم. گفتیم که تناسب میان هدیه و جعبه ‌ی آن تا چه اندازه مهم است. ظاهر کادو نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا طبق آن بتوان بهترین انتخاب ممکن را انجام داد. رنگ هم همیشه مقوله ‌ای مهم است.
 اگر می ‌خواهید در مراسمی رسمی هدیه ‌ای به کسی تقدیم کنید باید دقت کنید که جعبه از ظاهری شکیل و کلاسیک برخوردار باشد. در کنار جعبه کادو می ‌توانید از گل هم استفاده کنید تا جلوه کار خود را چد برابر کنید.
 بسیاری از افراد داخل جعبه را با پوشال، گل خشک، مهره‌ های رنگی و وسایلی از این دست تزیین می‌کنند. تمام این موارد به سلیقه افراد بستگی دارد و ممکن است هر کسی چنین چیزهایی را دوست نداشته باشد.
 
علاوه بر جعبه‌ های مقوایی، اکنون خرید جعبه‌ هدیه چوبی نیز بسیار فراوان شده است. این جعبه ‌ها به خاطر ظاهر برازنده و دوام و زیبایی بیشتر، قیمت بالایی دارند و البته عمر طولانی‌ تری نیز نسبت به جعبه ‌های کاغذی دارند. بعضی از این جعبه‌ ها قفل لولایی نیز دارند. اگر شما هم قصد خرید یک باکس کادو را دارید، با در نظر گرفتن موارد فوق می ‌توانید خرید خود را انجام دهید.
 در سایت کارتن چاپ زیر انواع جعبه کادو جدید مردانه ، زنانه ، دخترانه و پسرانه در اندازه کوچک و بزرگ در طرح‌های فانتزی ، شیک و ساده برای شما تهیه و گردآوری شده است. بر حسب سلیقه خود می توانید زیباترین و شیک ترین گزینه را برای خرید خود انتخاب کنید.
 


کد مطلب: 306944

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306944/انواع-کارتن-سازی-روش-های-ساخت-کارتن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir