کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رانندگی به تدریج فراموش می‌شود؟!

روزنامه همشهری , 2 آذر 1400 ساعت 9:20


گروه علمی: شاید زمانی برای مردم جهان رانندگی با دنده اتوماتیک یا بدون نیاز به گرفتن کلاچ و عوض کردن دنده مسئله‌ای دور از ذهن بود. خودروهای با گیربکس اتوماتیک اکنون تبدیل به یک مسئله عادی در جهان شده‌اند و حتی در برخی از کشورها دیگر دیدن خودروی دنده‌ای عجیب به‌حساب می‌آید! چنین ماجرایی اکنون برای خودروهای خودران پیش‌بینی می‌شود. شاید زمانی دیگر نیاز به توجه مدام و همیشگی به جاده و چرخاندن فرمان هم فراموش شود و انتظار برای رسیدن به مقصد کافی باشد. بحث خودران‌ها این روزها بسیار داغ‌تر از همیشه شده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی و همچنین استارت‌آپ‌های تازه‌کار به‌دنبال ساخت و تولید این خودروها هستند.

در طول سال‌ها، طرح‌های مفهومی فراوانی ارائه شده که تعداد اندکی از آنها را در نهایت در خیابان‌ها دیده‌ایم. اصطلاح «اتوپایلوت» برای دهه‌ها در صنعت هواپیما استفاده ‌شده است و خلبانان را قادر می‌سازد تا بار کاری خود را با اجازه دادن به هواپیما برای پرواز عملی در بخش‌های «کروز» سفر کاهش دهند. همین امر اکنون در حال رخ دادن برای خودروهاست، زیرا خودروهای دارای سیستم راننده خودکار به سرعت در حال تبدیل شدن به وسایل نقلیه خودمختارتر و خودران هستند و به رانندگان اجازه می‌دهند تا خودروها خودشان در بخش‌های خاصی از سفر، مانند بزرگراه‌ها، رانندگی کنند.

تسلا مدل X
این مدل از سال2015تاکنون در حال تولید است. تسلا مدال X، یک کراس‌اوور متوسط است با 5بسته متفاوت باتری ارائه می‌شود که قدرتمندترین آن، 100کیلووات‌ساعتی است. این باتری به تسلا مدل X اجازه می‌دهد تا مسافتی در حدود 523کیلومتر را با یک‌بار شارژ کامل طی کند. این خودرو، 2موتور الکتریکی دارد که موتور جلویی معادل 259اسب‌بخار و موتور عقب معادل 503اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت این مدل، 250کیلومتر در ساعت است و صفر تا صد کیلومتر را در 8/3ثانیه می‌پیماید.

کادیلاک ct 6
خودروی لوکس ساخت شرکت جنرال‌موتورز یکی از برترین وسایل نقلیه خودران در جهان محسوب می‌شود. این خودرو با موتور 6سیلندر تویین‌توربو گنجایشی 3لیتری دارد و 404اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت این کادیلاک روی 240کیلومتر محدود شده و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن نیز 5ثانیه است.

آئودی A8
نسل چهارم این خودرو که از نوامبر2017 در خط تولید قرار گرفته دارای سیستم‌های خودران است. این آئودی دارای گیربکس 8دنده اتوماتیک بوده و با موتورهای متفاوتی به بازار عرضه شده است. موتورهای بنزینی، گازوئیلی و هیبرید. موتور دیزلی ۲۶۸اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر آن حدود 6ثانیه است. مدل بنزینی 340اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند و شتاب صفر تا 100کیلومترش 6/5ثانیه است. قدرت موتور هیبرید اما 335اسب‌بخار بوده و صفر تا 100کیلومتر را در 9/4ثانیه می‌پیماید.

فورد موستانگ Mach-E
یک خودروی برقی با داشتن سیستم‌های خودران که در نوع خود یکی از شاهکارهای ساخته فورد محسوب می‌شود. موستانگ Mach-E مدل2021بسته به باتری‌هایش بین 330تا 480کیلومتر را با یک شارژ کامل می‌پیماید.
بسته به مدل‌های مختلف شتاب صفر تا 100کیلومتر این خودرو بین 5/4تا 5/6ثانیه است. ضعیف‌ترین نسخه، 255اسب‌بخار و نسخه اولیه (First Edition) 333 اسب‌بخار قدرت دارد.


کد مطلب: 306949

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/306949/رانندگی-تدریج-فراموش-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir