به روز شده در ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۰:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۳۰۶۹۸۲

خوراکی‌هایی که از آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند

خوراکی‌هایی که از آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند
گروه علمی: هوای آلوده‌ای که تنفس می‌کنیم اوزون، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق را به ریه ما می‌فرستد. آنتی‌اکسیدان‌های محافظت‌کننده که در پوشش ریه ما وجود دارند، با این مواد مبارزه می‌کنند تا از بین بروند. سپس آلاینده‌ها شروع به حمله به سیستم ایمنی ما می‌کنند و سلول‌ها برای مبارزه با آنها رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند که باعث التهاب می‌شود. ولی آیا می‌دانستید آنتی‌اکسیدان‌هایی که از غذا به بدن شما می‌رسد، می‌تواند بدن را از تأثیرات مخرب آلودگی محافظت کند؟ از این مواد غذایی استفاده کنید تا از اثرات آلودگی هوا دور بمانید:

ویتامین c
ویتامین c تنها آنتی‌اکسیدان قوی برای بدن است و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. استفاده کردن از ویتامین c در خوراک روزانه برای حفظ میزان آن در ریه‌ها لازم است. بزرگسالان به ۴۰ میلی‌گرم ویتامین c در روز احتیاج دارند که می‌توانید آن را از این خوراکی‌ها تأمین کنید:
۱- سبزیجات مثل برگ گشنیز، جعفری، کلم و شلغم
۲- میوه‌ها و به خصوص مرکبات مثل پرتقال
۳- ساده‌ترین راه برای تأمین ویتامین c روزانه‌تان نوشیدن ۲ لیوان آب لیمو است.

ویتامین E
این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت انسانی است و در این مواد وجود دارد:
- روغن‌های پخت و پز مثل آفتابگردان و سبوس برنج. روغن کانولا و بادام زمینی و زیتون در درجه بعد قرار دارند.
- بادام و تخمه آفتابگردان
- ماهی
- ادویه و گیاهانی مثل فلفل قرمز، پاپریکا، پونه گیاهی، ریحان و جعفری

امگا ۳
امگا ۳ بدن را در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا محافظت می‌کند و به خصوص بر سلامت قلب موثر است. منابع این روغن سالم مغزها مثل گردو و دانه‌هایی مثل چیا و کتان است. می‌توانید این دانه‌ها را به ماست یا نوشیدنی اضافه کنید یا خالی بخورید.

 
برچسب ها: تغذیه آلودگی هوا