به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۰۶۹۸۵

خاک‌سپاری پناهجویان گمنام در لهستان

خاک‌سپاری پناهجویان گمنام در لهستان
گروه بین الملل: تاکنون چندین مهاجر با گذشتن از مرز بلاروس به سوی لهستان در جنگل‌های مرزی در اثر سرما جان سپرده‌اند. مسلمانان تاتار با قدمتی ۶۰۰ ساله در این منطقه مرزی، آنان را به خاک سپرده‌اند.
در حالی که امام جماعت اسلامی لهستان دعای درگذشتگان را می خواند، پیکر یک پناهجوی بی‌نام و نشان در مرز لهستان و بلاروس به خاک سپرده شد. دو حرف NN بر مزار او نشانگر هویت گمنام اوست.احتمال داده می‌شود که این فرد از بلاروس به لهستان رفته و در جنگل‌ نواحی مرزی این کشور در اثر یخ‌زدگی جان سپرده است.
الکساندر علی بازارویچ، امام جماعت اسلامی لهستان می‌گوید، پیکر این فرد باید در حد امکان با احترام به شأن و منزلت انسانی او به خاک سپرده شود: «سنت اسلامی ما می‌گوید، مسلمانان را باید در یک گورستان اسلامی به خاک سپرد.»اعضای این جماعت تاتار هستند؛ یک اقلیت کوچک مسلمان در شرق لهستان، در نزدیکی مرز بلاروس. آن‌ها بیش از ۶۰۰ سال است که در این منطقه سکونت دارند. حال، این جماعت در گورستان خود در روستای کوچک بوهونیکی، در هفته‌های اخیر چندین مهاجر را به خاک سپرده‌اند.
اگر کسی در این مناطق مرزی تصور کند با پشت سر گذاردن مرزبانان، پلیس و نظامیان لهستان به هدف خود رسیده، سخت در اشتباه است. مهاجران با گذشتن از این موانع وارد جنگل‌ها می‌شوند تا از دید نیروهای امنیتی و بازگرداندن آن‌ها به بلاروس در امان بمانند، اما گرفتار سرمای کشنده مناطق مرزی می‌شوند.
استفان مارک سژنوویچ، عضو جماعت اسلامی در این رابطه می‌گوید: «آنجا که با یخبندان و برف دست به گریبان می‌شوند، زندگی آن‌ها پایان می‌گیرد.»
برادر او، مسی سژنوویچ، سرپرست جماعت اسلامی است. اندکی پس از خاک‌سپاری مرد بی‌نام و نشان به او تلفن می‌شود. سفارت یمن به او می‌گوید، جسد مردی را در جنگل پیدا کرده‌اند که اهل یمن بوده است. سرپرست جماعت اسلامی در پی دریافت این تماس، دست به کار سازماندهی خاک‌سپاری دیگری می‌شود.این بار هویت فرد فوت کرده مشخص است: احمد. حتا برادرش به این خاطر از یمن به لهستان سفر کرده است. هنگام خاک‌سپاری، مسلمانان لهستانی در محل دفن حاضر می‌شوند.
یکی از این مسلمانان اهل سوریه است و قاسم شادی نام دارد. او سال‌ها پیش به عنوان پناهجو به لهستان آمده و اکنون به عنوان یک پزشک مشغول به کار است. او می‌گوید: «در لهستان مسلمانانی مانند ما خیلی کم است، و با این که من این فرد را نمی‌شناسم، اما برای یک عمل خیر به اینجا آمدم.»این جماعت اسلامی تلاش می‌کند، کسانی را که در جنگل‌ها پنهان شده‌اند بیابند و مواد غذایی به آن‌ها برسانند.مسی سژنوویچ، سرپرست جماعت اسلامی می‌گوید که آن‌ها حتا روزی ۳۰۰ وعده آش میان مرزبانان لهستان تقسیم می‌کنند: «ما به عنوان یک جماعت اسلامی در روستای بوهونیکی هم به مهاجران و هم به نظامیان اونیوفورم‌پوش کمک می کنیم، چون همه انسان هستند.»تاتارهای مسلمان تلاش می‌کنند بدین گونه کمی «انسانیت» در شرایط طاقت فرسا و اندوهناک در مرز لهستان وارد کنند.

 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها