به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۳۰۶۹۸۹

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو حذف نشد

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو حذف نشد
گروه اقتصادی: برخلاف این که روز گذشته خبر حذف دارو از لیست دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی منتشر شد، اما امروز رئیس سازمان غذا و دارو از ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.
رئیس سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد: سیاست دولت و وزارت بهداشت، ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی است.

بهرام دارایی در این خصوص گفته است: برای آزاد کردن ارز این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و تجهیزات، عدم هماهنگی بین نهادهای دولتی را نشان می‌دهد؛ چرا که تا پیش از دیروز موضع قطعی دولت این بود که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دو قلم کالا گندم و دارو باقی بماند.

در واقع هیچگاه دولت یا مجلس اعلام نکرده که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بخش دارو و تجهیزات حذف می‌شود. مجلس هم با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

اگر ارز ۴۲۰۰ برای دارو حذف می‌شد، منابع دولت آزاد می‌شد اما واردکنندگان دارو برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنند که احتمالا بازار ارز را با نوسان رو به رو کند.با حذف این ارز برای هر کدام از اقلام رانت ارزی در کشور کاهش پیدا کند اما از طرف دیگر دولت مجبور است به نحوی کمبود منابع ارزی خود را پوشش دهد. پس دولت ناچارا باید از بازار آزاد دلار خریداری کند و آن را به واردکنندگان بدهد تا بتوانند با قیمت دلار پایین‌تر اقلام اساسی را وارد کشور کنند.

چند روز قبل معاون اول رئیس جمهور در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های دولتی گفته بود: «بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.»چهار ماه تا پایان سال باقی مانده است و به نظر می‌رسد دولت ارز بیشتری را از بازار ارز خریداری کند و به همین علت سیگنال مهمی را درباره افزایش قیمت دلار به بازار می‌دهد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها