کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قتل ۵ عضو خانواده همسر به خاطر ارث

چرا قتل های خانوادگی زیاد شده است؟

جامعه 24 , 2 آذر 1400 ساعت 11:28


گروه جامعه: این روز‌ها صفحه حوادث روزنامه‌ها و سایت‌های خبری را باز کنیم با قتل‌های خانوادگی هولناکی روبرو می‌شویم که هر کدام می‌تواند تا مدت‌ها روح و روان خواننده را تحت تاثیر قرار دهد. قتل‌هایی که فقط ترویج خشونت و کشتن اعضای یک خانواده نیست و می‌تواند روی روان مردم جامعه هم تاثیر بگذارد. تنها در دو روز گذشته هفت زن و مرد در دو جنایت جداگانه قربانی قتل بر سر اختلافات مالی خانوادگی شدند.
قتل دو خواهر بر سر میراث

بروز یکشنبه مرد میانسالی در میاندرود ساری بر سر ارث و تقسیم آن با دو خواهرش درگیر شد. اختلافات آن‌ها از چند ماه قبل شروع شده بود، اما مرد خمشگین دو خواهرش را با شلیک گلوله کشت و خودش در محل جنایت سکته قلبی کرد، اما به بیمارستان منتقل شد و نجات یافت.

قتل ۵ عضو خانواده همسر به خاطر ارث
بامداد دوشنبه نیز حادثه‌ای هولناک در شیراز رخ داد و طی آن مرد ۵۵ ساله‌ای در جنایتی هولناک دو برادر زن، همسر یکی از آن‌ها و دو پسر برادر همسرش را با اسلحه کشت و دو نفر دیگر را گروگان گرفت. این فرد که قصد رفع مشکلات تقسیم ارث را داشت، دو نفر را در صحنه گروگان گرفت. با اعلام موضوع به پلیس سرانجام این مرد با شلیک پلیس کشته شد و دو گروگانش جان سالم به در بردند.

چرا قتل های خانوادگی زیاد شده است؟
با توجه به افزایش جنایت‌های خانوادگی به ویژه به دلیل مشکلات اقتصادی و بر سر ارث و میراث، گفتگویی را با مسعود موسوی پور جامعه شناس در مورد چرایی افزایش این جرم انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.موسوی پور  با اشاره به اینکه قتل‌های خانوادگی به علت ارث و میراث زیاد شده است، گفت: تا چند سال قبل که مشکلات اقتصادی اینگونه زیاد نشده بود، مردم هیچ اختلافی بر سر ارث و میراث نداشتند و اگر در یک خانواده هم خواهر و برادر‌ها به جان هم افتاده بودند، برای بقیه یک اقدام عجیب و زشت بود. بسیاری حتی ارث خود را به دیگری می‌بخشیدند که وضع مالی بدتری داشت.

وی ادامه داد: از اواخر دهه ۸۰ و به ویژه سال ۸۹ ما شاهد افزایش قتل‌های خانوادگی به علل مختلف از جمله اختلافات مالی و اخلاقی بودیم. اگرچه در ابتدای دهه ۹۰ در قتل‌های خانوادگی علل بیشتر قتل‌ها مسائل اخلاقی و فرهنگی بود، اما با افزایش فشار اقتصادی رویه قتل‌ها برعکس شده و در سال‌های اخیر مسائل مالی بیشترین علل وقوع قتل‌های خانوادگی است. اگرچه در برخی استان‌ها به علت بافت فرهنگی هنوز قتل‌های اخلاقی بیشتر از سایرقتل‌ها است.

به گفته این جامعه شناس با افزایش وخامت وضعیت اقتصادی باید منتظر افزایش اختلافات در میان خانواده‌ها باشیم که اگر این اختلافات رفع نشود در ابتدا منجر به از هم پاشیده شدن نهاد خانواده شده و بعد ممکن است به جنایت ختم شود.موسوی پور معتقد است در قتل‌های خانوادگی که بر اثر مشکلات مالی رخ می‌دهد، زنان بیشتر قربانی می‌شوند چرا که از قدرت دفاعی کمتری برخوردار هستند.

وی در مورد اینکه چه میزان از قتل‌ها به خاطر اختلافات ارثی است، افزود: در میان خواهران و برادران بیشترین نوع قتل به علت ارث و میراث است. خواهر یا برادر فکر می‌کند که سهم او را در تقسیم ارث پایمال کرده‌اند و به همین خاطر کینه در دل او کاشته می‌شود. این کینه قطعا خیلی زود تبدیل به یک حفره بزرگ در زندگی فرد می‌شود و او قصد می‌کند یا حقش را بگیرد و اگر نتوانست، انتقام این حق خوری از نظر خودش را بگیرد.موسوی پور افزود: وقتی فرد برای طرح مسئله می‌رود یا در همان زمان درگیری‌ها آغاز یا بیان این موضوع باعث افزایش شکاف شده و در آینده نزدیک به درگیری و حتی جنایت ختم می‌شود. در افرادی که کنترلی بر اعصاب خود دارند این اختلافات مالی در نهایت به یک نزاع ساده و قطع ارتباط ختم می‌شود، اما در افرادی که آموزش کنترل خشم و گفتگو را ندیده اند، منجر به اتفاقی جبران ناپذیر مانند قتل می‌شود.

این جامعه شناس با اعلام اینکه به زودی باید شاهد افزایش قتل‌های خانوادگی به علت مشکلات مالی باشیم، تاکید می‌کند: اگرچه شاید از نظر بسیاری هنوز آنقدر قتل‌های خانوادگی زیاد نشده است که احساس نگرانی کرد، اما من هشدار می‌دهم اگر آمار قتل‌های خانوادگی در ۸ ماه گذشته را با سال‌های قبل مقایسه کنید متوجه افزایش نگران کننده آن می‌شوید. شاید آمار امسال با سال گذشته افزایش اندک را نشان دهد، اما قطعا آمار امسال با ۵ سال قبل یک فاصله و شکاف بسیار خطرناکی را نشان می‌دهد.


کد مطلب: 307005

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307005/چرا-قتل-های-خانوادگی-زیاد-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir