به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۳۰۷۰۱۹
احتمال درگیری آشکار با ایران در حال افزایش است

آمریکا باید برای شکست مذاکره با ایران آماده باشد

آمریکا باید برای شکست مذاکره با ایران آماده باشد
گروه سیاسی: یک هفته مانده به برگزاری دور جدید مذاکرات میان ایران و طرف‌های باقی مانده در برجام، شورای سردبیری خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ  در یادداشتی نوشت که آمریکا باید برای شکست مذاکرات «آماده باشد».
این خبرگزاری از دولت جو بایدن خواسته است تا در صورت ناکامی مذاکرات وین، «تهدید ایران» را از راه‌های دیگر مهار کند.بلومبرگ خواهان آن شده است که با شکست احتمالی مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های کنونی علیه تهران را سخت‌تر کرده و آن را دقیق‌تر اجرا کند.این خبرگزاری تاکید کرده که واشینگتن باید از طریق متحدین خود شفاف روشن کند که خطوط قرمز آمریکا کدام است و خطراتی که ایران در صورت عبور از این خطوط قرمز به جان می‌خرد، چیست.
خبرگزاری بلومبرگ به دولت بایدن توصیه کرده تا به کشورهای مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای پیش‌رو با ایران، یادآور شود که هدف اولیه از گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران این بوده که در صورت ناکامی کوشش‌های دیپلماتیک، در بازه زمانی قابل قبولی به جهان بگویند که ایران تا دستیابی به بمب اتمی چقدر فاصله دارد.به نوشته شورای سردبیری بلومبرگ، زمان گریز ایران برای برخورداری از تمامی مواد لازم جهت تولید بمب اتمی که قبلا حدود یک سال بود، اکنون به یک ماه کاهش یافته است.
این خبرگزاری افزود: حتی در صورتی که بر اساس توافق جدید بخشی از مواد شکافت‌پذیر به خارج از ایران مننتقل شود یا چرخش سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم متوقف شود، هنوز فاصله ایران تا رسیدن به بمب اتمی، خیلی کوتاه نمی‌شود.بلومبرگ توصیه کرده که آمریکا شفاف به مذاکره‌کنندگان اروپایی، چینی و روسی بگوید که نظارت دقیق‌تر بر تاسیسات اتمی ایران، یک ضرورت است زیرا هم سانتریفوژهای جدید ایران کارآیی بیشتری دارند و هم دانشمندان ایرانی از دانش پیشرفته‌تری در این زمینه برخوردار شده‌اند.
این خبرگزاری تاکید کرده که  ایران تنها در صورت روبه‌رو شدن با یک فشار هماهنگ بین‌المللی ممکن است با شرایط مورد نیاز موافقت کند.
از این رو، به نوشته شورای سردبیری بلومبرگ، واشینگتن و حتی اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس باید به چین یادآوری کنند که «احتمال درگیری آشکار با ایران در حال افزایش است» و «بی‌ثباتی ناشی از یک بحران و افزایش بهای نفت، بیش از هر کشوری، به چین لطمه خواهد زد».
یادداشت روز بلومبرگ در خصوص لزوم آمادگی آمریکا برای مهار ایران «از راه‌های دیگر» در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت آمریکا به اسرائیل گفته که حتی حمله نظامی اسرائیلی به تاسیسات اتمی ایران، موثر نخواهد بود زیرا ایران در برنامه هسته‌ای خود بسیار پیشرفت کرده است.به نوشته نیویورک تایمز، دولت جو بایدن در مذاکرات محرمانه روزهای اخیر به مقامات اسرائیل یادآور شده است که اقدامات خرابکارانه اسرائیل در برنامه اتمی ایران، «نتایج معکوس» به بار آورده است؛ ایران برنامه هسته‌ای خود را به تجهیزات پیشرفته‌تر مجهز کرده و سرعت روند غنی‌سازی اورانیوم آن اکنون بسیار بیشتر از گذشته است.
اما مقامات اسرائیلی پاسخ داده‌اند که از رویه خود در برابر ایران کوتاه نخواهند آمد.
نیویورک تایمز افزود که آمریکا در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین در تلاش است تا زمینه دستیابی به تفاهم با تهران را فراهم کند که طبق آن، ایران با توقف غنی‌سازی اورانیوم بیشتر و خودداری از تبدیل آن به سوخت جامد، از لغو برخی از تحریم‌ها برخوردار خواهد شود.این روزنامه به جزئیات تحریم‌هایی که قابل لغو است، اشاره نکرده است.
اما خبرگزاری بلومبرگ در یادداشت شورای سردبیری خود تاکید کرده که اگر ایران گام‌های مشخصی برای محدود کردن غنی‌سازی بردارد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، آمریکا فقط باید برخی کمک‌های بشردوستانه مانند واکسن کرونا و کاهش تحریم‌های محدودِ خارج از برجام را به تهران پیشنهاد کند.بعید است که کمک‌های مورد نظر شورای سردبیری بلومبرگ، ایران را در مذاکرات وین راضی کند به ویژه آن‌که اکنون بیش از ۵۰ درصد از مردم ایران کاملا واکسینه شده و دولت ایران ظاهرا هنوز میلیون‌ها دُز دیگر واکسن برای واکسینه کردن شهروندانش در اختیار دارد.از نظر ایران، آمریکا اصولا طرف اصلی در مذاکرات وین محسوب نمی‌شود. گفت‌وگوهایی که قرار است نخستین دور از زمان ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی باشد، از روز هشتم آذر از سرگرفته می‌شود.
ایران در آستانه این دور از مذاکرات، مانند شش دور گفت‌وگوهایی که در دولت حسن روحانی و تا اوایل خرداد امسال انجام شد، می‌گوید که آمریکا خود از برجام خارج شده و برای بازگشت به آن، باید «تمامی تحریم‌ها» را بردارد.

 
برچسب ها: مذاکرات

۱
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۰:۰۹
مخاطب این مقاله ی بلومبرگ به هیچ مردم عادی نیست، این نشریه با توجه به انعکاس جهانی که دارد ، تاثیرگذاری بروی تصمیمات مسئولین ما را دنبال می کند ،به امید آنکه دیپلمات های ما این مقاله را بخوانند و تاثیر بپذیرند . کمی احمقانه بنظر می رسد . بنظر شما کسی در کشور ما توافقی شبیه به توافق برجام را امضا خواهد کرد ؟! توافقی که چند سال دیگر شاید هم چند ماه بعد یا حتی چند روز و ساعت بعد بسادگی توسط آمریکا نقض خواهد شد . هر عدم توافقی بهتر از یک توافق بد است (379434)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها