به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۰۷۰۹۳

دوز‌سوم واکسن‌کرونا را می‌توان متفاوت تزریق کرد

دوز‌سوم واکسن‌کرونا را می‌توان متفاوت تزریق کرد
گروه علمی:بسیاری از افراد که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اکنون به دلایل مختلف به دنبال تزریق واکسن دیگری به عنوان دوز سوم هستند. در حالی که تزریق دوز سوم واکسن کرونا (دوز تقویتی یا همان بوستر) در شماری از نقاط جهان آغاز شده است، شاید برای افراد این پرسش پیش آید که آیا می‌توان دوز سوم را متفاوت از آنچه که در دوز اول و دوم زده اید، تزریق کرد یا خیر.
 
به نوشته مجله تایم، هم اکنون دوز‌های تقویتی برای هرکسی که واکسن تک دوزی «جانسون اند جانسون» را دست کم دو ماه پیش تزریق کرده، توصیه می‌شود. همچنین در میان افرادی که در آمریکا واکسن‌های با فناوری mRNA که ساخت شرکت‌های «فایزر- بیون تک» و نیز مدرناست را تزریق کرده اند، امکان واکسن تقویتی برای آن دسته از افراد مسنی که دست کم شش ماه از تزریق دوز دوم شان گذشته است، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و افرادی در معرض محیط‌های دارای ریسک بالای بیماری قرار دارند، فراهم است.

اما آنچه مسئله را پیچیده‌تر می‌کند، آن است که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) گفته است افرادی که واجد شرایط دوز تقویتی کرونا هستند، می‌توانند هریک از سه واکسن موجود در این کشور (فایزر- مدرنا- جانسون اند جانسون) را به عنوان دوز تقویتی مصرف کنند و فرقی ندارد نخستین بار، کدام نوع واکسن را زده اند. این رویکرد به نام «اختلاط و تطبیق» (mixing and matching) شناخته می‌شود.

مزایا و معایب واکسن ترکیبی 
پاسخ به این پرسش اکنون زود است. تا کنون یک پژوهش در خصوص شیوه تزریق ترکیبی واکسن در آمریکا صورت گرفته است که آن پژوهش هم برای یافتن بهترین نوع ترکیب واکسن نبوده است؛ بلکه برای آن بوده که به طور کلی ایمنی و کارایی شیوه «اختلاط و تطبیق» آزمایش شود.

پاسخ این پژوهش مشخص بود: شیوه اختلاط و تطبیق، یک پاسخ ایمنی مطمئنی را مشابه و یا حتی قویتر از زمانی که شما دوز تقویتی را با همان واکسن اولیه خود استفاده می‌کنید، ایجاد می‌کند.اما از آنجایی که هدف این مطالعه، مقایسه انواع مختلف ترکیب واکسن‌های کرونا نبود، توصیه دوز تقویتی از یک نوع واکسن خاص به نسبت دیگر انواع دشوار است.

با این حال داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که از ابتدا واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده بودند، زمانی که دوز تقویتی شان را از واکسن فایزر و یا مدرنا زدند، آنتی بادی بیشتری به نسبت افرادی داشتند که دوز تقویت خود را از همان نوع واکسن جانسون اند جانسون دریافت کرده اند.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها