به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۳۰۷۱۰۴

تلسکوپ جیمز وب ۴ روز دیرتر به فضا می رود

تلسکوپ جیمز وب ۴ روز دیرتر به فضا می رود
گروه علمی:پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا به تأخیر افتاد زیرا هنگام آماده سازی ها برای فرایند ارسال موشک، یک گیره به طور برنامه ریزی نشده باز شد. به این ترتیب تلسکوپ فضایی مذکور به جای ۱۸ در ۲۲ دسامبر به فضا پرتاب می‌شود.
 
تلسکوپ فضایی مذکور قدرتمندترین ابزار رصدی است که به فضا ارسال می‌شود. توسعه این ابزار از ۳۰ سال قبل و در ۱۹۹۶ میلادی آغاز شده است. وب اکنون تکمیل شده و در ماه اکتبر پس از یک سفر دریایی به مقر پرتاب یعنی بندر فضایی کورو در گینه فرانسوی رسید. اما به دلیل رویدادی که طی فرایند آماده سازی پرتاب اتفاق افتاده، تیم محققان این پروژه مجبور شده‌اند عملیات را چند روز به تأخیر بیندازند.

طبق بیانیه‌ای که ناسا منتشر کرده، محققان مشغول آماده سازی اتصال تلسکوپ به آداپتور وسیله پرتاب بودند. به طور معمول این فرایند برای یکپارچه سازی تلسکوپ با قسمت بالای موشک آریان ۵ انجام می‌شود. اما به طور ناگهانی یکی از گیره‌ها به طور برنامه ریزی نشده، باز شد و ارتعاشی در کل تلسکوپ ایجاد شد. گیره‌های مذکور وب را به آداپتور موشک متصل می‌کنند.

پس از این رویداد هیئت بررسی ناهنجاری ناسا به سرعت جلسه‌ای برگزار کرد تا درباره آزمایش‌های اضافی تصمیم گیری کند. این آزمایش‌ها برای تضمین از سلامت قطعات تلسکوپ انجام می‌شوند.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها