به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۳۰۷۱۰۹

نسخه‌نویسی الکترونیک به تکامل‌تدریجی نیاز دارد

نسخه‌نویسی الکترونیک به تکامل‌تدریجی نیاز دارد
گروه جامعه: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیک به تکامل تدریجی نیاز دارد، گفت: روش‌هایی که به صورت سنتی انجام ‌می‌شد باید تغییر، فرآیندها اصلاح و سپس الکترونیک شود که اکنون این دو فرایند باید همزمان با هم انجام شود.
 
به گزارش ایسنا، دکتر مهدی رضایی در خصوص ساز و کار نحوه اجرای نسخه نویسی الکترونیک در کشور، گفت: ما در مرحله گذار از روش سنتی به روش الکترونیکی هستیم. در ابتدا برای اجرای این برنامه زیر ساخت‌هایی لازم بود از جمله اینکه امکان شناسایی بیمه شدگان سازمان بدون نیاز به دفترچه‌های کاغذی در تمام مراکز ارائه دهنده خدمت امکان پذیر باشد که خوشبختانه این اقدام در سال گذشته انجام شد و ما توانستیم دفترچه‌های کاغذی بیمه شدگان سازمان را حذف کنیم.

وی ادامه داد: گام دوم برای ثبت استاندارد داده‌های پزشکی برنامه نسخه نویسی الکترونیک بود که در قالب نظام الکترونیک سلامت در دستور کار قرار گرفت به طوری که از سال گذشته تاکنون میانگین حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نسخ تولید شده در سطح کشور مربوط به بیمه شدگان بیمه سلامت به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، افزود: البته درصد پراکندگی اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی استان‌ها پیشرفت ۹۰ درصدی و در برخی استان‌ها نیز پیشرفت کمتری داشته است به طوری که مشکل عمده ما در کلانشهر هایی از جمله تهران است .وی همچنین، گفت: شرایطی فراهم شده است که افراد فاقد پوشش بیمه نیز در سامانه نسخه نویسی الکترونیک بتوانند خدمات دریافت کنند و نیاز نیست فرد حتما بیمه شده باشد.

رضایی با اشاره به اینکه اسناد بالادستی به ویژه از برنامه چهارم به بعد بر اصلاح روند درمان نظام سلامت تاکید داشتند، بیان کرد: همچنین در قوانین بودجه سنواتی و به ویژه قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز بر این موضوع تاکید شده است .طبق مصوبه مجلس زمان مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است به طوری که از دی ماه سال جاری سازمان‌های بیمه‌گر هیچ پرداختی برای نسخی جز الکترونیک نباید داشته باشند.

وی به مشکلات و چالش‌های اجرای این برنامه اشاره کرد و گفت: به دلیل درگیری با موضوع کرونا و شروع دولت جدید، وقفه‌ای در مراکز دولتی که قسمت قابل توجهی از خدمات دهی را انجام می‌دهند، ایجاد شد. از طرفی راهبر اصلی این برنامه وزارت بهداشت بود که این موضوعات باعث شد دستگاه هماهنگ کننده نقش خود را به خوبی ایفا نکند و دچار عقب ماندگی در برنامه شویم.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: طبق قانون بودجه سال ۹۹، وزارت بهداشت بعد از ۳ ماه موظف بود که سامانه‌ها را فراهم کند تا سازمان‌های بیمه‌گر در بستر وزارت بهداشت خدمت ارائه کنند که محقق نشد به همین دلیل کار گروهی تحت عنوان کارگروه اجرایی فناوری اطلاعات زیر نظر ریاست جمهوری وقت، راهبری کار را بر عهده گرفت و طبق قانون بودجه به سازمانهای بیمه گر گفته شد که خودشان به این مساله ورود پیدا کنند.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین سامانه‌های خود را توسعه دادند و در نهایت به صورت مجزا بحث نسخه نویسی الکترونیک اجرا شد. مراکز دولتی به دلایلی که اشاره شد مقداری از برنامه عقب مانده اند به همین دلیل وزیر بهداشت برای اینکه زیر ساخت ها فراهم و آمادگی کامل ایجاد شود درخواست دارند اجرای این برنامه را به مدت شش ماه دیگر تمدید گردد.

رضایی با تاکید بر اینکه بحث دیجیتالی شدن بحث اجتناب ناپذیری است و باید این واقعیت را قبول کنیم، گفت: نهاد مسئول در این زمینه وزارت بهداشت است و ما هم به عنوان سازمان بیمه‌گر در کنار وزارت بهداشت تعریف شده‌ایم.

وی بیان کرد: بحث نسخه نویسی الکترونیک به تکامل تدریجی نیاز دارد. روش‌هایی که به صورت سنتی انجام ‌می‌شد ابتدا باید تغییر، فرآیندها اصلاح و سپس الکترونیک شود که اکنون این دو فرایند باید همزمان با هم انجام شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران همچنین، گفت: در نسخه نویسی الکترونیک تمامی قواعد و ضوابط بیمه ای آنلاین رسیدگی می‌شود که کسورات صورت گرفته بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کمتر از یک درصد است.

بنابر اعلام پایگاه خبری بیمه سلامت، رضایی افزود: ما باید تمهیدات لازم برای استقرار نسخه نویسی الکترونیک فراهم کنیم و وارد عصر ارتباطات شدیم و نباید هر روز فاصله مان با دنیای پیشرفته بیشتر شود. اگر می‌خواهیم به این هدف دست یابیم باید گام‌های بلندی از جمله در نظام سلامت الکترونیک برداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها