به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۳۰۷۱۴۰

سفر چه محدودیت‌هایی دارد؟

سفر چه محدودیت‌هایی دارد؟
گروه جامعه: همزمان با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا از اول آذرماه، سفر با وسایل نقلیه عمومی و استفاده از مراکز اقامتی، مشروط به ارائه کارت واکسن و یا تست PCR منفی شده، درحالی‌که همچنان سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی جریمه دارد.تمام مراکز اقامتی رسمی و ناوگان حمل و نقل هوایی از اتوبوس تا هواپیما و قطار ملزم به پذیرش مسافرانی شده‌اند که دارای کارت واکسن و یا تست منفی PCR در محدوده ۷۲ ساعت تا زمان حرکت باشند. وزارت راه و شهرسازی نیز برای قطار و اتوبوس ظرفیت ۸۰ درصدی پذیرش مسافر را در نظر گرفته است.

با این وجود، همچنان الزام و قانونی برای تور‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی تعیین نشده است. البته که آژانس‌دار‌ها می‌گویند: با اجرای این طرح، ناگزیر مسافر هنگام خرید بلیت وسیله نقلیه و رزرو هتل، استعلام می‌شود، اما مساله درباره تور‌ها و سفر‌های گروهی است که در اقامتگاه‌های رسمی اسکان ندارند و یا در طبیعت کمپ می‌کنند و از اتوبوس کرایه‌ای برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند، تا کنون برای این گروه‌ها و این شکل از سفرها، دستورالعملی مشخص نشده است.

علاوه بر این، خانه‌های کرایه‌ای و شبانه فاقد مجوز و غیرمجاز که با توجه به افزایش هزینه هتل‌ها و محدودیت‌های عرفی و قانونی کمتر به نسبت اقامتگاه‌های رسمی، با تقاضای بیشتری مواجه‌اند، در شمول نظارت‌های کرونا از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قرار نگرفته‌اند.

از سوی دیگر، با وجود لغو ممنوعیت تردد شبانه بر اساس اعلام پلیس راهور، تردد جاده‌ای بین استانی از ابتدای آذرماه به صورت هوشمند اجرا می‌شود و ارائه کارت واکسن (هر دو دُز) و تست منفی (با اعتبار ۷۲ ساعت) PCR الزامی است. توصیه شده است: در صورتی که مجوز تردد بین‌شهری داشتید، اما جریمه شده‌اید باید به محل صدرو مجوز مراجعه کنید. لازم است تا زمان حذف جریمه اشتباهی، برگه تردد را نزد خود نگه دارید.

پلیس راهور همچنین اعلام کرده که سفر با خودرو شخصی به استان‌ها و شهر‌های قرمز و نارنجی مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا همچنان ممنوع است و جریمه دارد. سفر به شهر‌های زرد و آبی شامل این قانون نمی‌شود. درحال حاضر هشت شهرستان در وضعیت قرمز و ۵۸ شهرستان نارنجی هستند که جریمه تردد «از» و «به» شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و شهر‌های قرمز یک میلیون تومان تعیین شده است.

طبق آخرین رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک که ۲۹ آبان‌ماه به‌روزرسانی شده است، شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک (کرمان) و خاتم (یزد) در وضعیت قرمز هستند. ایلام، خرم‌اباد، یاسوج، گچساران، ارومیه، گرمسار، شاهرود، دامغان، یزد، بافق، شهررضا، شهرکرد، کرمان، رفسنجان، سیرجان، جهرم، قائن و گناباد نیز از جمله شهرستان‌های نارنجی‌رنگ هستند که سفر به آن‌ها همچنان جریمه دارد.

مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی در تمام شهر‌ها بدون درنظر گفتن رنگ‌بندی باز بوده و مطابق با مصوبه ستاد ملی کرونا ملزم به ارائه خدمات به مسافران هستند.موزه‌ها، محوطه‌های تاریخی و سایت‌های گردشگری نیز با توجه به رده بندی شغلی، در شهر‌های آبی، نارنجی و زرد هیچ محدودیتی برای فعالیت ندارند و می‌توانند باز باشند. این مراکز همانند سالن‌های پذیرایی در شهر‌های قرمز باز نیستند.

سفر به خارج از کشور نیز تابع مقررات کشور مقصد بوده، اما طبق مقرراتی که تا کنون اعلام شده است، ارائه تست منفی PCR یا کارت واکسن در بیشتر مسیر‌های خارجی الزامی شده است. تمام اتباع ایرانی و خارجی برای ورود به ایران نیز باید گواهی منفی تست PCR به زبان انگلیسی در محدوده ۹۶ ساعت قبل از پرواز بین‌المللی به سمت ایران را همراه داشته باشند. این قانون شامل حال تمام مسافران ایرانی و خارجی بالای ۱۲ سال می‌شود.

با وجود طرح مدیریت هوشمند، اما همچنان از مسافران خواسته شده است پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت کنند. طبق گزارش‌های نود و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، کنترل مسافران در برخی مرز‌ها و در حمل و نقل عمومی سست شده است. درحال حاضر میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۴۶ درصد رسیده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها